Nejlepší crash test současnosti?

  g+   sdílet  

Bezpečnost silniční dopravy se neustále zvyšuje, o tom není pochyb. Bezpečnost jednotlivých automobilů obvykle také. Je skutečně jen velmi málo výjimek, kdy nedojde s novým modelem také ke zvýšení jeho bezpečnosti v případě havárie. Nicméně i takové výjimky existují. A dokonce i u výrobců obvykle zvaných renomovaní nebo dokonce prémioví. příkladem může být model 5 od automobilky BMW, kdy model z roku 2004 vykazoval v některých směrech horší výsledky než jeho předchůdce z roku 1998. Konkrétně třeba v oblasti ochrany hrudníku řidiče nebo nohou spolujezdce. Ale to si každý dokáže lehce dohledat.

Trochu složitější situace vznikne ve chvíli, kdy chceme porovnat všechna dostupná data třeba u dvou různých automobilů. Pojďme se tedy alespoň lehce podívat, jaké crash testy jsou v současné době prováděny a co se z nich o jednotlivých automobilech můžeme dozvědět.

Testování podle EuroNCAP

Hlavním testem je klasický čelní náraz. provádí se v rychlosti 64 km/h. Dochází při něm k nárazu do deformovatelné bariéry přičemž automobil naráží pouze 40% své šířky. Jako základ pro určení vozu se bere nejširší místo karoserie bez zpětných zrcátek. Takový náraz odpovídá srážce dvou automobilů z nichž každý jede rychlostí 55 km/h. Následně jsou odečteny hodnoty naměřené s pomocí testovacích figurín.

Doplňkovým testem pak je náraz deformovatelnou bariérou do boku vozidla. Zde dochází k simulaci nárazu do bočních dveří. Rychlost nárazu je 50km/h a šířka narážejícího prvku 1,5 metru. Náraz probíhá v pravém úhlu.

Třetím testem doplňujícím portfolio EuroNCAP je pak vržení automobilu proti překážce představující sloup nebo strom. tedy pevnou a relativně tenkou překážku. Její průměr je jen 25,4 cm. Rychlost tohoto nárazu pak pouze 29km/h. Překážka je však pevná a bez deformačních prvků.

Tím máme probrané všechny nejobvyklejší testy, protože i základní testování ve spojených státech institucemi NHTSA a IIHS probíhá velmi podobně. Tudíž jde o testy, se kterými všichni výrobci počítají a na které jsou v současnosti stavěna téměř všechna auta.

Pro pokrok v bezpečnosti silniční dopravy to ale nestačí. V příštím pokračování se proto podíváme jaké další testy je dobré si najít a kde získat další data o bezpečnosti jednotlivých automobilů.

 

 

  g+   sdílet