Agresivita zlodějů v obchodech celoročně roste, o Velikonocích stoupá počet krádeží o 20 procent

  g+   sdílet  

bezpecnostni_pracovnik3_ilustracni_foto_SECURITAS

Praha, 2. dubna 2015 – Prudce přibývá odhalených krádeží v nákupních centrech v Česku, vyplývá ze statistik společnosti SECURITAS. Jen mezi lety 2013 a 2014 vzrostl počet evidovaných případů o 30 procent. Mezi nejrizikovější měsíce roku patří velikonoční duben, kdy stoupá objem krádeží oproti zbylým měsícům v průměru o 20 procent. Ostraha pak každoročně zamezí desítkám tisíc kriminálních činů a zachrání obchodníkům zboží za miliony korun. Vedle toho bezpečnostní pracovníci se podílí i na odhalování celostátně hledaných zločinů, jen v loňském roce jich bylo deset

Nejčastěji kradené zboží

„Polovina krádeží jde na vrub organizovaných skupin. Mezi nejčastěji kradené zboží patří kožichy, kabelky, parfémy, ale také energetické nápoje a alkohol. Není výjimečné, že zloděj obchází s metrem oděvy s konkrétní velikostí, barvou, střihem i značkou, které pak další člověk ze skupiny odcizí. Obchody proti zlodějům bojují pěšími patrolami, které jsou schopné zasáhnout na kterémkoli místě do 90 vteřin. Náklady na ochranu jsou přitom minimální, protože se rovnoměrně rozloží mezi jednotlivé butiky. V Česku působíme v celkem 250 prodejnách a obchodních centrech, kde jsme jen za loňský rok zabránili krádežím zboží za více než 3,7 milionů korun,“ říká Jan Lakner ze společnosti SECURITAS, odborník na zabezpečení retailu.

Nejpoužívanější triky zlodějů

A jaké jsou nejčastější triky zlodějů? „Jedná se o tak zvané „přátelské nákupy“, kdy nakupující je domluvený s pokladní, která markuje například místo kartonu mléka pouze jeden kus. Pracovníci ostrahy odhalují také účelové přelepování čárových kódů u zboží, k němuž dochází v obchodech se samoobslužnými pokladnami. K dalším trikům patří vkládání drahého zboží do obalů s levnějším výrobkem, třeba tvrdý alkohol se přenáší v base od piva. Skutečnou kuriozitou pak byla dáma, která si pod dlouhou sukni schovala televizor s úmyslem jej ukrást,“ líčí odborník na zabezpečení retailu Jan Lakner.

Agresivita zlodějů roste, i kvůli sčítání dříve spáchaných škod

Zloději jsou také čím dál agresivnější, zejména pokud jsou chyceni při činu. Jejich chování do jisté míry souvisí i se změnou pravidel v rámci přestupového řízení. „Zatímco dříve byla krádež do pěti tisíc korun kvalifikovaná jako jednorázový přestupek, od loňského roku se škody sčítají. Pachatel, který je zadržený třikrát se zbožím za dva tisíce, je obviněn ze spáchání trestného činu. V loňském roce jsme řešili kolem 30 napadení našich pracovníků, v některých případech i s dobou léčení víc než 10 dnů. Zadrželi jsme 10 celostátně hledaných pachatelů, které jsme úspěšně předali polici. Při absenci zákona o soukromých bezpečnostních službách jde o úctyhodné číslo,“ uzavírá Jan Lakner ze SECURITAS, která je na jedničkou na českém trhu s bezpečnostními službami.

Doplňující informace od Jana Laknera ze SECURITAS k případnému citování:

• Za prudkým růstem krádeží v průběhu roku nestojí drobní zlodějíčci, ale organizované gangy, které jsou čím dál aktivnější a kradou ve velkém. Ke krádežím využívají i různých technických pomůcek, například přístrojů na odkódování zboží nebo rušiček vstupních bran do obchodů. Organizované skupiny obvykle kradou na objednávku překupníků, specializují se zejména na určité oděvní značky z obchodů, které jsou v Česku jejich výhradními dovozci a prodejci.

• Velikonoce a Vánoce, potažmo duben a prosinec, pak patří k nejrizikovějším měsícům roku z hlediska četnosti krádeží. V obchodech jsou velké davy lidí, zloději využívají nepozornosti personálu, který zkrátka nemá šanci všechno ohlídat. Obchodníci sice v dubnu a prosinci posilují ostrahu, ale stále to není dostačující.

• Pokud jde o odhad ročních škod z kradeného zboží za celý trh, můžeme mluvit zhruba o jednom procentu z celkových ročních tržeb, což představuje pro obchodníky škody v řádech miliard korun.

  g+   sdílet