Dosud mohli spotřebitelé velmi snadno podlehnout uměle vytvořeným recenzím, které jsou od reality na hony vzdálené. Změnu přináší novela, která se snaží toto zneužívání falešných recenzí utnout. A to už od 6. ledna 2023. Na jaké změny se mohou v novém roce spotřebitelé těšit? A jaké výzvy čekají obchodníky a provozovatele on-line tržišť a zprostředkovatelských platforem?
Dle novely by podnikatel měl zavést taková opatření a postupy, aby recenze mohli podávat jen ti spotřebitelé, které zboží či službu skutečně použili. „Pouhá informace o ověření recenze však nestačí. Dle novely bude povinností obchodníka také informovat své zákazníky o tom, jak k ověřování dochází,” komentuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A to zdaleka neplatí jen pro e-shopy, ale také pro on-line tržiště, srovnávače, aukční či bazarové portály. Nově bude zakázáno také kontaktování třetích osob za účelem recenzí a často praktikované manipulování s recenzemi, např. odstraňování recenzí negativních.
V případě, že podnikatel bude nadále využívat ke své propagaci falešných a uměle vytvořených recenzí, může počítat se sankcemi za nekalou obchodní praktiku.
Není však pravdou, že podnikatel musí ověřovat všechny recenze na svém webu. Pokud však tyto recenze neověří, musí viditelným způsobem informovat zákazníky, že jsou recenze neověřené.
Nová pravidla pro online tržiště a zprostředkovatelské platformy
Novela se dotýká i oblíbených on-line tržišť a zprostředkovatelských platforem. Spotřebitelé mnohdy mohli narazit na problém, když i přes zadání konkrétních parametrů při vyhledávání určité nabídky, na ně v prvních místech vyskočila nabídka, která nebyla „nejlevnější” či „nejlépe hodnocená”. Typicky se jedná o situace, kdy provozovatel takových platforem umožňuje za poplatek některým nabídkám přednostní zobrazení.
Nově tak provozovatelé těchto stránek budou muset informovat spotřebitele o parametrech, které určují pořadí nabídek pro spotřebitele. Taková informace musí být zpřístupněná na viditelném místě na stránce, kde se nabídky zobrazují. Spotřebitel tak bude informován, že se jedná o nabídku typu „doporučujeme”, „top nabídka” apod. A také bude srozuměn, proč taková nabídka toto označení dostává. Pokud by však provozovatel neinformoval spotřebitele o např. placené reklamě za účelem lepšího pořadí, dopustil by se tak nekalé obchodní praktiky, za kterou může být sankcionován.
A konečně, pokud se spotřebitel rozhodne na některé z těchto platforem smlouvu uzavřít, musí být v dostatečném předstihu seznámen s klíčovými informacemi o třetí straně. Zejména jde o informaci, zda je třetí strana prodávajícím. Takováto informace je pro spotřebitele zcela klíčová. „Díky tomuto pravidlu se tak předejde rozčarování, pokud spotřebitel zjistí, že smlouvu uzavřel s fyzickou osobou a nechrání jej tak spotřebitelská ustanovení jako při nákupu od podnikatele,” uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.