Kontrolky na palubní desce fungují jako dobrý řidičův rádce

  g+   sdílet  

h1

Chcete se za volantem svého vozu cítit bezpečněji, rozumět lépe svému automobilu a skutečně si užít jízdu? Tak právě pro vás připravila firma HAVEX-auto prostřednictvím svého profesionálního týmu praktické odpovědi na otázky, které si řidiči nejčastěji v souvislosti se svým vozidlem pokládají. Seriál bude následujících deset pátků vycházet na stránkách regionálního Deníku.

Několik týdnů měli motoristé možnost vymýšlet témata a hlasovat pro ta nejzajímavější na stránkách www.radyridicum.cz. Ukázalo se, že je nejvíce zajímá, co přesně znamenají kontrolky na palubním displeji a co mají udělat, když se některá rozsvítí během jízdy. Nejen na tyto otázky odpoví Lukáš Pešina, člen servisního týmu HAVEX-auto.

„Jakmile se kontrolka rozsvítí žlutě nebo oranžově, jedná se o upozornění na možný problém. Jakmile ale svítí červeně, řidiči by měli zastavit automobil, vytáhnout klíčky ze zapalování a buď závadu vyřešit na místě, pokud je to v jejich silách, nebo se obrátit na asistenční službu anebo nechat vůz odtáhnout do nejbližšího autorizovaného servisu,“ vysvětluje v úvodu Lukáš Pešina.

TLAK MOTOROVÉHO OLEJE a MNOŽSTVÍ MOTOROVÉHO OLEJE

2„Nejdůležitější kontrolkou na palubní desce je ta, která signalizuje hladinu motorového oleje nebo varuje před nízkým tlakem oleje. Pokud kontrolka svítí žlutě, v nádržce je menší množství motorového oleje. Řidiči by měli vytáhnout měrku a množství zkontrolovat, případně olej dolít. Pokud se kontrolka za jízdy rozsvítí červeně, nedoporučuje se pokračovat v cestě. Tlak motorového oleje je příliš nízký a hrozí poškození motoru.“

TEPLOTA A MNOŽSTVÍ CHLADÍCÍ KAPALINY

3

„S funkcí motoru souvisí také kontrolka, která varuje před vysokou teplotou chladící kapaliny. Pokud svítí žlutě, signalizuje nedostatečné množství kapaliny, pokud červeně, výrobce nedoporučuje pokračovat motoristům v jízdě, protože teplota chladící kapaliny je příliš vysoká. Takže by měli vytáhnout klíčky ze zapalování a zavolat asistenční službu nebo odtahovou službu.“

DOBÍJENÍ

4

„Než řidič nastartuje vůz, rozsvítí se červená kontrola signalizující dobíjení alternátoru. Pokud po nastartování zhasne, vše je v pořádku, alternátor baterii dobíjí. Pokud by kontrolka svítila dál, jedná se o problém v dobíjení autobaterie a řidič by měl vůz zavést do servisu nebo nechat odtáhnout.“

 

 

BRZDOVÝ SYSTÉM a RUČNÍ BRZDA a BRZDOVÉ OBLOŽENÍ

5

„Jakmile se za jízdy rozsvítí žlutá kontrolka, signalizuje nedostatečnou tloušťku brzdového obložení a řidiči by si měli nechat brzdy zkontrolovat. Pokud svítí červená kontrolka s vykřičníkem, znamená závadu na brzdovém systému nebo nízkou hladinu brzdové kapaliny. Vozidlo by nemělo pokračovat v jízdě, protože by to pro motoristy nemuselo být bezpečné. Tato kontrolka, pokud v autě není klasická kontrolka na ruční brzdu, svítí červeně i v případě, že je při jízdě zatažená ruční brzda. Tehdy se k rozsvícené kontrolce přidává i akustický signál, který přestane znít v momentě, kdy ruční brzdu řidič uvolní.“

PORUCHA ŽÁROVEK

6

„Žlutě svítící kontrola upozorňuje na to, že jedno ze světel na vozidle nesvítí. Pak je třeba zkontrolovat všechna světla, aby řidič zjistil, která z žárovek je nefunkční. Některé nové modely mají ve výbavě displej, na kterém je význam kontrolek vysvětlen a závada přesně popsána.“

 

 

ELEKTROMECHANICKÉ SERVOŘÍZENÍ

7

„Zatímco dříve měla auta hydraulické druhy posilovačů, nová vozidla, například Škoda Citygo, mají posilovače elektromechanické. Když se rozsvítí žlutá kontrolka, funkce posilovače je omezená. Když po ujetí krátké vzdálenosti zhasne, kontrola v servisu není potřeba. Když se ale kontrolka za jízdy rozsvítí červeně nebo červeně bliká, řidič by měl zastavit, protože došlo k výpadku elektromechanického posilovače řízení, a měl by nechat závadu zkontrolovat v autoservisu. Kdyby to neudělal, hrozí při poruše posilovače například při projetí prudší zatáčkou havárie.“

ŽHAVENÍ (VZNĚTOVÝ MOTOR)

8

„Pokud nastartujete automobil, motor běží a rozsvítí se kontrolka žhavení, měli byste vyrazit do autorizovaného servisu. Tato kontrolka je totiž v řadě automobilů spojená s diagnostikou motoru. Pokud bliká, může u starších modelů signalizovat problém v elektrice motoru. U nových typů vozidel kontrolka znamená symbol vznětového motoru a pokud svítí, hrozí závada na elektronice motoru. Opět je třeba zajet do nejbližšího autorizovaného servisu, kde na základě diagnostiky zjistíme chybu.“

 

SYSTÉM AIRBAG

9

„Jakmile se rozsvítí kontrolka, airbagy nefungují, což je za jízdy z hlediska bezpečnosti řidiče i spolucestujících nebezpečné. Zákazník sám nezjistí, zda je problém v řídící jednotce nebo jinde, takže by měl navštívit autorizovaný servis, kde zjistí příčinu závady a odstraní ji.“

 

 

 

PROTIBLOKOVACÍ SYSTÉM (ABS)

10

„Jedná se o kontrolku svítící žlutě, která upozorňuje na závadu nebo nefunkčnost (výpadek) systému. Když kontrolka za jízdy svítí, lze pokračovat v jízdě, ale systém je v tu chvíli nefunkční.“

 

 

 

KONTROLA STABILITY a VYPNUTÍ KONTROLY STABILITY

11 „Výrobci automobilů musejí od určitého roku instalovat do vozidel s naftovými motory filtr pevných částic. Pokud se rozsvítí tato žlutá kontrolka, signalizuje právě jeho poruchu. Motoristé by ale měli vědět, že se svým vozem musejí čas od času absolvovat delší cesty, při nichž jede vůz na čtyřku nebo pětku v určitých otáčkách. Tehdy se motor zahřeje a spalují se saze zachycené v tomto filtru, který se díky tomu sám regeneruje. Pokud samovolná regenerace neproběhne za jízdy, filtr se zanáší. Na to upozorní blikáním kontrolka žhavení. Pak musejí regeneraci filtru pevných částic provést v autoservisu na diagnostice vozidla. Pokud se filtr během jízdy sám vyčistí, kontrolka zhasne.“

Toto je za použití aplikace VW a manuálu Škoda Octavia

SYSTÉM KONTROLY VÝFUKOVÝCH PLYNŮ12

 

Tato žlutá kontrola upozorňuje na poruchu katalyzátoru. Pokud se za jízdy rozsvítí, řidiči by měli zajet do servisu a nechat si zkontrolovat motor.

 

 

TLAK V PNEUMATIKÁCH

14

 

Kontrolka upozorňuje řidiče na výrazné snížení tlaku v jedné z pneumatik. Řidiči by měli zkontrolovat jejich nahuštění a případně je dohustit.

 

 

 

KONTROLA ELEKTRONIKY MOTORU (ZÁŽEHOVÝ MOTOR)

15

 

Když motoristé nastartují, tato kontrolka se na pár vteřin rozsvítí. Pokud ovšem nezhasne, nebo se rozsvítí za jízdy, signalizuje závadu v systému elektronického řízení výkonu motoru. Řidiči by měli své vozidlo co nejdříve nechat zkontrolovat v autorizovaném servisu.

Zdroj: AutoPeriskop

  g+   sdílet