Udržitelné materiály při výrobě pneumatik: Recyklovaná pryž, plastové lahve i slupky z rýže

  g+   sdílet  

Pneumatiky jsou kulaté, černé a vyrobeny z gumy. Tak by je zřejmě popsala většina lidí. Při bližším pohledu však zjistíme, že design pneumatik a vzájemné působení různých materiálů, ze kterých jsou vyrobeny, jsou mnohem složitější…

Contiretex_PET_Plastic_bottles

Nejen auta mají být uhlíkově neutrální. Už nějakou dobu pracují na tiché revoluci i materiáloví inženýři a vývojáři pneumatik. Třeba ve společnosti Continental nejpozději do roku 2050 mají být všechny pneumatiky vyrobeny z udržitelných materiálů. Přestože to znamená ještě dlouhou cestu, krok za krokem se ukazuje, jaké suroviny si v budoucnu najdou své místo v konstrukci pneumatik. Příkladem jsou odpadní produkty ze zemědělství – popel z rýžových slupek, pampelišková guma, recyklovaná pryž nebo PET lahve.

„Jsme na cestě stát se nejprogresivnějším výrobcem v odvětví pneumatik z hlediska udržitelnosti. Snažíme se, abychom v našich pneumatikách nejpozději do roku 2050 dosáhli používání 100% udržitelných materiálů,“ říká Claus Petschick, vedoucí oddělení udržitelnosti ve společnosti Continental Tyres. Už dnes se ve standardní pneumatice pro osobní automobily od Continentalu využívá přibližně 15 až 20 procent obnovitelných nebo recyklovaných materiálů. Pro další zvýšení tohoto podílu firma neustále analyzuje a kontroluje všechny suroviny, používané při výrobě pneumatik.

Recycled_Rubber

Přizpůsobení materiálu pro maximální bezpečnost

V závislosti na použití, prostředí a ročním období musí pneumatiky splňovat specifické požadavky. To je vidět například na dezénu běhounu. Jinde, například ve složení gumové směsi, nejsou tyto změny tak snadno patrné. Pneumatiky pro osobní automobily Continental se skládají až ze stovky různých surovin.

Přesné složení surovin má zásadní vliv na pneumatiky a jejich jízdní výkon. Schopnost používat různé materiály s jejich jedinečnými vlastnostmi a specificky je propojit je pro inženýry a odborníky na materiály složitou záležitostí, aby bylo dosaženo potřebné rovnováhy. Pouze tehdy, když jsou všechny materiály ideálně sladěny, mohou být vytvořeny bezpečné, energeticky účinné, odolné a vysoce výkonné pneumatiky.

Přírodní kaučuk je stále nezbytný

Přírodní kaučuk je stále nezbytný, neboť jeho specifické rysy zajišťují vynikající výkon pneumatik. Tento přírodní produkt zahrnuje 10 až 40 procent celkové hmotnosti moderních pneumatik s vysokým výkonem.

Mezi jeho speciální vlastnosti patří vysoká pevnost a trvanlivost, způsobené krystalizací pryže vyvolanou namáháním. Pneumatikářský průmysl je největším spotřebitelem celosvětové výroby kaučuku, upotřebí ho více než 70 procent. Německá společnost však považuje přírodní kaučuk za udržitelný materiál pouze tehdy, pokud pochází ze zodpovědných zdrojů.

Contiretex_Polyestergarn

Díky projektu Taraxagum usiluje společnost Continental o inovativní přístup, aby zajistila menší závislost na přírodním kaučuku, pěstovaném především v jihovýchodní Asii. Výrobce pneumatik spolupracuje s partnery na industrializaci extrakce přírodního kaučuku ze speciálně pěstovaných pampelišek.

Výplně do pneumatik na rostlinné bázi

Kromě kaučuku jsou při výrobě pneumatik nezbytná také plniva, jako je oxid křemičitý. To mimo jiné pomáhá optimalizovat vlastnosti pneumatik, jako jsou přilnavost, valivý odpor
a životnost. V budoucnu bude možné používat rýžové slupky jako výchozí materiál pro udržitelně vyráběný oxid křemičitý. Jde o odpadní produkty při produkci rýže, které nelze použít jako potraviny nebo krmivo. Oxid křemičitý získaný z popela z rýžových slupek je při výrobě ještě energeticky účinnější než křemík získaný z konvenčních materiálů.

Rostlinné oleje – například řepkový olej a pryskyřice na bázi zbytkových materiálů
z papírenského a dřevařského průmyslu – již nabízejí alternativu k plnivům na bázi ropy. Používají se pouze oleje, které splňují technické normy kvality a nejsou vhodné ke spotřebě. Oleje a pryskyřice umožňují flexibilitu ve směsích pneumatik, čímž zlepšují přilnavost materiálu.

Rozšíření oběhového hospodářství

Continental usiluje o plně cirkulární provoz ve výrobě pneumatik nejpozději do roku 2050. Kromě využití obnovitelných materiálů společnost také systematicky pracuje na využití recyklovaných surovin při výrobě pneumatik. To má zajistit, aby saze – další stěžejní plnivo pro pryžové směsi – mohly být v budoucnu získávány ve velkém měřítku.

Firma nedávno podepsala se společností Pyrum Innovations dohodu o vývoji s cílem dále optimalizovat recyklaci materiálů ze starých pneumatik. Za tímto účelem Pyrum
v průmyslové peci pomocí speciálního procesu pyrolýzy rozbíjí staré pneumatiky na jednotlivé komponenty. Tímto způsobem lze získat a recyklovat cenné suroviny obsažené
v pneumatikách na konci jejich životnosti.

Infographic_Sustainable_Materials

Recyklovaná pryž z pneumatik na konci životnosti

Kromě pyrolýzy používá společnost Continental také mechanické zpracování pneumatik na konci životnosti. Zejména pryžové, ocelové a textilní šňůry jsou od sebe odděleny jedinečně promyšleným procesem. Pryž je poté připravena k opětovnému použití jako součást nových kaučukových směsí.

Recyklované suroviny budou mít zásadní význam při vytváření udržitelnějších pneumatik. Vývojáři proto spolupracují s partnery na získávání vysoce kvalitní polyesterové příze pro své pneumatiky z recyklovaných PET lahví. Tyto lahve často končí ve spalovnách nebo na skládkách. Díky technologii ContiRe.Tex vyvinul výrobce pneumatik energeticky účinnější a ekologičtější alternativu, která mu umožňuje znovu použít devět až 15 plastových lahví na každé pneumatice v závislosti na velikosti pneumatiky. Recyklovaný PET již nahradil konvenční polyester ve strukturách některých skořepin. Použité PET lahve pocházejí výhradně z regionů, kde neexistuje uzavřený recyklační řetězec.

Infographic_Pyrolysis_Process

  g+   sdílet