Operátoři musí nejpozději k 8. únoru 2014 upravit svoje obchodní podmínky tak, aby v nich umožnili odstoupení i od smluv na dobu určitou. Ty nejčastěji bránily zákazníkům vybírat si z nejvýhodnějších podmínek na trhu a měnit operátory dle aktuální potřeby.
Zrušení smlouvy na dobu určitou bude nyní díky novele zákona o telekomunikacích výrazně jednodušší a především levnější, přestože ani podle nové úpravy nebude zcela zadarmo. Operátorovi bude ze zákona náležet maximálně pětina z paušálů nebo minimálních dohodnutých plnění zbývajících do konce závazku, případně doplatek za zvýhodněné zařízení (např. telefon). Staré podmínky buď vůbec neumožňovaly smlouvu vypovědět, anebo operátor požadoval za výpověď zcela nepřiměřené pokuty. Změna zákona o telekomunikacích má odstranit i další nešvary, například automatické prodloužení smlouvy bez vědomí zákazníka nebo uzavírání smlouvy po telefonu, kdy zákazník nedostane do ruky žádné potvrzení o obsahu smluveného závazku.
Většina operátorů splnila své zákonné povinnosti s předstihem, pouze Vodafone neměl nové podmínky na webu ani na konci ledna. Zákon ukládá každou změnu podmínek alespoň měsíc předem oznámit zákazníkům. Od Vodafone jste se sice dozvěděli, že podmínky mění, ale konkrétní znění podmínek bylo zveřejněno až začátkem února. Vodafone vůbec pojal změny po svém. Mimo jiné se našim právníkům při kontrole jeho obchodních podmínek nelíbil způsob, jakým zákazník vyslovuje souhlas s jejich zněním při uzavírání smlouvy. Občanský zákoník totiž stanoví, že pokud text smlouvy odkazuje na podmínky, je odkaz platný, jen když se prokáže, že zákazník věděl, co odkaz znamená. Vodafone totiž odkazuje na obchodní podmínky při uzavírání smlouvy, ale samotné obchodní podmínky dále odkazují například na podmínky služeb a zboží za zvýhodněnou cenu. Ty pak musí pozorný zákazník zvlášť a poměrně obtížně dohledávat. Běžný spotřebitel si takového odkazu nejspíše ani nevšimne.
Zdroj: dTest.cz