Nakupování po internetu má jednu nespornou výhodu – právo si objednávku rozmyslet a odstoupit od ní ve lhůtě 14 dnů. To však neplatí jen pro e-shopy. Stejná pravidla se vztahují i na obchodníky nabízející zboží na Facebooku, přestože o sobě mnohdy tvrdí, že „nejsou e-shop“. Dokládá to i nový rozsudek Okresního soudu v Kladně.
Někteří internetoví prodejci se mylně domnívají, že se na ně nevztahují pravidla, která zákon ukládá e-shopům. Patří mezi ně i podnikatelka z Kladna. Zákaznicím přes svůj facebookový profil „Dolly sukně“ nabízí zboží a přijímá od nich objednávky, které následně vyřizuje. Potud se jeví vše v pořádku.
„Jakmile však chce spotřebitelka zboží ve stanovené lhůtě vrátit, narazí na odpor obchodnice. Již před rokem jsme poukazovali na nezákonné praktiky obchodníků nejen na Facebooku, kteří namísto poučení o právu od smlouvy odstoupit do 14 dnů prohlašují, že se nejedná o e-shop a spotřebitelům právo od smlouvy odstoupit upírají,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Paní Kristýna však znala svá práva, rozhodla se, že si takové zacházení nenechá líbit a Dolly sukni vrátila. Prodejkyně ale zásilku nepřevzala a kupní cenu své zákaznici nevrátila. Poslední slovo měl v tomto případě Okresní soud v Kladně. Ten konstatoval, že smlouva uzavřená na sociální síti Facebook se řídí stejnými pravidly jako klasické e-shopy. Podnikatelka tedy musí zákazníky informovat o jejich právu odstoupit od smlouvy a také musí uplatnění tohoto práva respektovat.
Tvrzení, že se nejedná o e-shop, vyšlo prodejkyni draho. Náklady soudního řízení, které musela uhradit, trojnásobně převýšily vysouzenou částku za sukni a zaplacené poštovné. Ačkoli spotřebitelka se svou žalobou uspěla, podnikatelka se nepoučila. Ani rozhodnutí soudu ji nepřimělo dodržovat zákonná pravidla internetových obchodů. Na facebookovém profilu „Dolly sukně“ stále uvádí, že se o e-shop nejedná. „Je proto na každém spotřebiteli, aby zvážil, u koho nakupuje, a nenechal si líbit porušování svých zákonných práv,“ podotýká Lukáš Zelený.
Zdroj: dTest