Ve vysokých letních teplotách jste se za volantem určitě setkali s malátností, únavou a pocitem, že byste si nejraději na chvíli zdřímli. To ovšem jako řidič nesmíte a tak nejlépe uděláte, když odstavíte automobil, osvěžíte se a odpočinete si. Pak můžete v klidu pokračovat za cílem své cesty.
Letní vysoké teploty, a zvláště ty, se kterými se setkáváme v tomto roce, mohou být pro řidiče velmi nebezpečné. Stojí totiž až za 20 procenty nehod, ke kterým na našich silnicích dochází. V horkém počasí se řidič dříve unaví a to může mít někdy i fatální následky. Únava řidiče stojí podle některých odborníků za až 10% nehod na silnicích a až 20% nehod na dálnicích.
Únava na řidiče útočí po celou dobu jízdy, ale jsou známy i hodiny, které jsou považovány za nejriskantnější. V těchto hodinách únava doléhá na řidiče nejvíce. Pozor bychom si měli dávat jak v nočních hodinách od 2 do 4 hodin ráno, tak ve stejné době v odpoledních hodinách, od 2 do 4 hodin odpoledne. Ve velmi horkém létě je krizovým časem za volantem také rozmezí od 17 do 19 hodin. Teplota ve vozidle, například v oblasti palubní desky, na niž dopadají sluneční paprsky, může dosahovat 60 a více stupňů Celsia.
Radou číslo jedna pro řidiče je, naplánovat si na nejrizikovější hodiny při dlouhých cestách zastávky, odpočinek nebo pauzu na jídlo a podobně.
Únava za volantem je podle nizozemských dopravních specialistů, kteří vyhodnotili řadu konkrétních nehod, nejvíce nebezpečná pro tyto kategorie řidičů: profesionální řidiči jezdící na dlouhých trasách, osoby, které v běžném životě pracují na směny (a tudíž si o dovolených naruší svůj zaběhnutý rytmus), lidé trpící poruchami spánku (usedají za volant nevyspalí) a ohrožení jsou také mladí do 25 let.
Auta na trhu již z velké většiny klimatizovaná
ÚAMK zjistil, že například v nabídce Auto ESA lze najít automobily nevybavené klimatizací v naprostém minimu. Tento stav potvrdil i ředitel strategického rozvoje Pavel Foltýn a dodal: „Jde především o vozy starší 10 let. Z celkového počtu cca 2500 nabízených vozů jde o 12% – 15 % vozidel. Jedná se například o vozy typově ŠKODA Fabia, kdy ještě v základní výbavě klimatizace nebyla a také o dodávky a lehká užitková vozidla, kde se v minulosti klimatizace také objevovala velmi sporadicky. Aktuálně více než 90 % vykupovaných vozidel je vybaveno klimatizací.“
Doporučení ÚAMK a Auto ESA, jak přežít vedro za volantem v autě bez klimatizace:
1. Vozidlo parkujte pokud možno ve stínu nebo v podzemních garážích
2. Používejte ochranné termo folie zakrývající přístrojovou desku
3. Zkontrolujte stav a množství chladící kapaliny
4. Před delší jízdou se pořádně hydratujte minerální vodou, slabým čajem nebo jontovými nápoji
5. Do vozu si s sebou vezměte vychlazené tekutiny
6. Pijte i když nemáte pocit žízně
7. V případě, že je před vámi několikakilometrová kolona, je lepší zastavit u nejbližší benzinové stanice a občerstvit se. Mnoho času tím neztratíte a nabererte nové síly, případně dokoupíte potřebné nápoje
8. Cestujete-li s malými dětmi, dělejte časté přestávky. Nenechávejte děti v zaparkovaném vozidle. Ani spící osoby. Teplota ve voze může během chvíle přesáhnout i 60st. Celsia
9. Snažte se zamezit přímému svitu slunce do vozu. Například bočními roletkami, nebo ještě lépe vlhkým ručníkem
10. Máte-li chladící box, který lze zapojit do automobilové zástrčky, naplňte jej ledem a dostatečným množstvím tekutin