Varování před kyberútoky: Až do konce roku platí extrémní nebezpečí

  g+   sdílet  

ČSOB a Policie ČR varují před zvýšenou aktivitou kybernetických zločinců, která se v předvánočním čase ještě stupňuje. Statistiky lámou rekordy už nyní, jen do října evidovali policisté víc než 15 000 kyberzločinů. Na aktivity kybernetických podvodníků upozorňuje nová preventivní kampaň Volač a Klikač.

Kyberbezpecnost-CSOB-A4Nová kampaň je důležitější než kdy dřív, i proto, že útoky jsou čím dál sofistikovanější. Před zákeřnými kyberpodvodníky se nemůže bohužel ukrýt nikdo. Jsou organizovaní, stále profesionálnější a naprosto bez zábran, takže lze čekat jejich útoky ve zvýšené míře zejména před Vánoci,“ říká Petr Hutla, člen představenstva ČSOB. Nejlepší prevencí jsou obezřetnost a informovanost. Cílem nové společné kampaně s Policií ČR je tak zvýšit úroveň znalostí a naučit lidi základní pravidla efektivní obrany.

Čísla rapidně rostou

Policie ČR registruje jen do konce letošního října 15 409 trestných činů spáchaných v kyberprostoru, zatímco za celý rok 2021 to bylo 9518 a před 10 lety pouze 2195. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun.

Počty online podvodů neustále narůstají a je tedy daleko větší pravděpodobnost, že se s nějakou hrozbou setká každý z nás a je jenom na nás, jak na to budeme připraveni. Navíc značně roste i kvalita a sofistikovanost těchto útoků. V posledních letech u online podvodů zaznamenáváme prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem. Odhalování je zde velmi složité a zdlouhavé, a proto je potřeba, aby se každý choval obezřetně a nenechal se nachytat,“ doplňuje Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování.

ČSOB a Policie ČR společně připravili preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali na co si dát pozor. K tomu vydali i dvě informativní videa:

https://www.youtube.com/watch?v=EMx4fnBKZ0s&ab_channel=%C4%8CSOBCZ

https://www.youtube.com/watch?v=m4Y7zNhhTSQ&ab_channel=%C4%8CSOBCZ

 

Banky klienty znají, nepotřebují hesla

Základní pravidla jsou velmi jednoduchá. Chceme naučit lidi, aby si před každým kliknutím na odkaz v SMS zprávě nebo v emailu či před zodpovězením otázky volajícímu sami položili dotaz: Nechce mě náhodou okrást? Není to náhodou Volač nebo Klikač?“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB.

Banky nikdy nepožadují citlivé osobní informace nebo data o účtech nebo platebních kartách, protože své klienty znají. V případě nejistoty a pochybností je nejlepší vždy kontaktovat přímo klientská centra bank, která fungují nonstop a jejichž pracovníci si s takovou situací dokážou poradit.


 

 

  g+   sdílet