V letních měsících se množí případy vykradených aut, ke kterým se nikdo nehlásí. Majítelé bývají na dovolené. Policie přitom nesmí vůz odtáhnout. Auta bez okének tak lákají vandaly i další zloděje.
PRAHA
Představte si, že odletíte na dovolenou, vůz necháte před domem, abyste nemuseli platit na letišti za parkovné. Když se vrátíte, váš vůz je vykradený, přes otevřené okénko do něj prší a na zadním sedadle spí neznámé individuum, které vůz poničilo. To se bohužel může stát každému, kdo nechá svůj vůz delší dobu bez dozoru.
Poslední případ vykradeného vozu bez majitele řeší nyní policie. Neznámý vandal před týdnem během noci rozbil okénko nejméně u pěti vozů na Vinohradech, některé vykradl. Většina majitelů si druhý den vůz odvezla. Majitele luxusního terénního vozu Honda ale policisté nezastihli. Vůz s rozbitým okénkem v ulici stojí už týden. Jméno ulice nebudeme z bezpečnostních důvodů uvádět. „Nemůžeme s tím nic dělat. Zadělali jsme ho páskou a kontrolujeme ho. Pokusili jsme se majitele kontaktovat, ale neúspěšně,“ říká jeden z právě sloužících policistů.
Obvykle se majitele podaří ihned sehnat
„Pokud policisté zjistí vykradené vozidlo, využívají k vyhledání a vyrozumění majitele dostupné evidence motorových vozidel či obyvatel. Ve většině případů se majitele vozidla podaří dohledat v řádu několika hodin. Pokud se to nepodaří, policisté mu zanechají vzkaz v místě bydliště a snaží se ho vyrozumět za pomoci příbuzných,“ říká Ladislav Beránek, koordinátor prevence pražské policie.
Vozidlo provizorně zabezpečí a snaží se jej častěji kontrolovat. „Odtažení vozidla policií v tomto případě není možné. Důvody pro odtažení vozidla jasně definuje zákon o provozu na pozemních komunikacích,“ pokračuje Beránek. Řidič by tedy například musel parkovat na zákazu. Mnozí šoféři by si přitom určitě raději zaplatili za odtažení, než aby měli své auto na ulici nezabezpečené a vystavené další devastaci.
Nejhorší situace je v době svátků a dovolených. „Většinou se podaří vyrozumět někoho z příbuzných, kdo zprávu předá majiteli. Pokud je však majitel v zahraničí a nikomu nesvěřil klíče, může to být problém,“ konstatuje Beránek.
Čím déle vykradené auto na ulici stojí, tím větší prostor mají samozřejmě další zloději či vandalové. A nejen to. Včasný odtah vozidla do bezpečí by zabránil i možnosti vůz odcizit. Často se totiž stává, že zloděj se na místo činu vrátí a s vozem odjede. „Funguje to tak, že zloděj ukradne zámek, buď od nádrže nebo bočních dveří, pak si podle zámku během pár hodin vyrobí klíč a ukradne celé auto,“ vysvětluje Adolf Trachta z autoservisu Autokout z Brandýsa nad Labem.
To se přesně stalo pár desítek metrů od stanice metra Hloubětín jedné jeho zákaznici. Zloděj vylomil zámek, ukradl rádio a pár drobností. Zákaznice si vykradeného auta všimla druhý den a ihned zavolala policii. „Čekala jsem na policii přímo ve voze asi tři hodiny, byla už tma. Najednou dveře od auta otevřel mladík v kapuci. Jak mne viděl, naštěstí utekl,“ vypráví vyděšená žena, která si nepřála být jmenována.
V autoservisu, kde si nechávala zámek spravit, jí poté sdělili, že kdyby na vloupání přišla o pár hodin později, s největší pravděpodobností by přišla o celý vůz.
Rady, jak zamezit podobným nepříjemným situacím, jsou přitom docela logické.
„Pokud je možnost, je vhodné zaparkovat na dobu dovolené nebo delší nepřítomnosti vozidlo na hlídané parkoviště, případně k někomu známému na oplocený pozemek, třeba na zahradu u domu. Pokud tato možnost není, je vhodné svěřit klíče a vozidlo nějaké důvěryhodné osobě s písemnou plnou mocí pro zastupování v případě problémů s vozidlem,“ doporučuje Beránek.
Velkým problémem, především v době letních prázdnin, jsou podle něj také houkající alarmy u vozidel. Především v období velkých bouřek se spustí alarm s vozidly s otřesovým či pohybovým čidlem. Pokud je systém špatně nastaven může vozidlo houkat hodiny a hodiny. Také v tomto případě se doporučuje zanechat klíč od vozu někomu ze známých, který ho čas od času zkontroluje.
FAKTA
Případy vloupání do aut v Praze.
V roce 2011 bylo v Praze evidováno 12 078 případů vloupání do vozidla. Jde o nejhorší situaci v České republice. Je to o 1605 případů méně než v roce 2010.
Na druhém místě je v tomto ohledu Moravskoslezský kraj s 5 387 případy a Středočeský kraj s 3 566 případy. Nejbezpečnější je Vysočina s 405 případy vloupání. Celkově od roku 2003 do roku 2011 došlo v Česku k snížení o 18 276 případů vloupání do vozidel, což je snížení zhruba o 60 %. Zdroj Policie ČR