Jestliže máme elektronicky zabezpečený objekt a nemáme ho připojený na pult centrální ochrany (dále jen PCO), tak jsme pouze na půli cesty k ochraně takto zabezpečeného majetku.
Pokud dojde k napadení objektu a je funkční pouze akustická signalizace, dáváme pachatelům trestné činnosti prostor k jejich činnosti. Siréna na domě je lehce napadnutelná a pokud pachatel nevidí při pokusu o napadení adekvátní odezvu, např. reakci sousedů, nebo dojezd zásahové služby pokusí se objekt znovu napadnout a ve většině případů se mu to povede.
Problém neřeší ani automatické volače, nebo komunikátory GSM posílající zprávu o napadení ve formě SMS majiteli objektu. Navíc jedná se jen o automat bez rozumu, který není schopen vyřešit, jestli zpráva byla přijata, nebo nebyla. Další nevýhoda těchto zařízení spočívá v tom, že pokud pachatel má k dispozici nějaké jednoduché zařízení na rušení provozu GSM, zajistí mu jistotu, že instalovaný komunikátor žádnou zprávu nepředá.
Co si počne majitel objektu, kterému přijde SMS o napadení nechci ani spekulovat. Pokud není blízko objektu, nebo pokud není někdo ze známých nebo sousedů na blízku tak skončí informace pouze starostí co podniknout. Volání na policii je celkem zbytečné, protože pokud by měla policie reagovat na každé oznámení tohoto druhu, tak by nedělala nic jiného, než zajišťovat výjezdy k poplachům, které mohou být a ve většině případů jsou falešné. Ještě doplním, že použití známých nebo sousedů může být v případě skutečného napadení velice nebezpečné. Nikdy není jasné, jak se překvapený pachatel zachová.
Jedinou správnou cestou je připojení na PCO, se zajištěným výjezdem vlastní zásahové služby. Pochopitelně i tady musíte hodně zvažovat, které firmě zabezpečený objekt svěříte do ochrany. Zase platí pravidlo, že největší firmy s největší reklamou nemusí zajišťovat tu nejvyšší jistotu ochrany Vašeho majetku. Jsou velká dohledová centra, která při množství připojených objektů a rozsáhlém území, které zpravují, ztrácejí přehled a navíc, protože nemají vlastní zásahové služby, jsou nuceni zajistit si výjezdy k objektům stejně od firem, které v zájmové oblasti mají svou zásahovou službu. Je to bohužel paradox, protože je k dispozici místní firma s provozem PCO a klient z neznalosti situace se připojí na PCO vzdálený desítky, nebo v horším případě i stovky km. Ze zkušeností víme, že díky neznalosti místního prostředí operátory těchto PCO, dochází ke zpoždění při předání zprávy zásahové službě a tím pádem ke zpožděným dojezdům. Jsou bohužel i takové firmy s provozem PCO, které chtějí urvat klienta za každou cenu a místo pronájmu místní zásahové služby, si neváhají najmout v místě zájmu nějakého zoufalce, který je ochoten sloužit 24 hod denně, 31 dní v měsíci a takto třeba celý rok. O kvalitě takovéto zásahové služby nemá cenu ani mluvit.
Pokud se tedy rozhodnete pro připojení Vašeho objektu na PCO, tak buďte velice obezřetní a pokud máte někoho ze známých, kteří tuto službu využívají, tak se zeptejte na podmínky a provoz takovéto služby. Platit za ochranu objektu firmě, kterou zajímá hlavně počet připojených klientů je naprosto zbytečné.
Věřte, že největší jistotou jsou firmy, které mají za sebou dlouhou historii podnikání a zkušeností v tomto oboru. Pokud by tomu tak nebylo, tak už ani nebudou tuto službu nabízet.
Autor: GS Nymburk, Jiří Hájek.