Penál, cvičky, svačina a… mobilní telefon. O tom, zda žáčky do školních lavic vybavit mobilním telefonem či nikoliv, se již řadu let vedou vášnivé diskuze mezi učiteli, psychology i samotnými rodiči. Univerzálně platné doporučení zatím neexistuje, ale pokud už se rozhodnete dítěti mobilní telefon pořídit, je dobré si před návštěvou obchodu některé věci promyslet. Na co byste se měli zaměřit?
Vaše první úvahy budou nejspíš směřovat k parametrům mobilního zařízení, výběru značky a modelu. Dále je ale potřeba vybrat určitého operátora a také některý z jeho nabízených tarifů. Na telekomunikačním trhu působí několik desítek operátorů (počítáme-li kromě tří „klasických“ i operátory virtuální) a každý z nich mívá ve svém portfoliu několik různých produktů. Podle čeho tedy vybrat nejvhodnější variantu?
„Parametry výběru operátora pro vaše dítě se nijak zvlášť neliší od dospělácké verze.
V zásadě je třeba si rozmyslet, jak moc pevnou vazbu si chcete k operátorovi vytvořit.
A to jak po stránce anonymity – zvolíte-li předplacenou kartu, tak co se týče časového závazku, kdy se rozhodujete mezi smlouvou na dobu určitou a neurčitou,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Kromě těchto dvou faktorů může k rozhodnutí o volbě vhodného poskytovatele přispět také další důležitý aspekt, jímž je takzvaná tarifikace. Jde o způsob, jakým operátor účtuje uskutečněný hovor po první provolané minutě – zda po sekundách (60+1), půl minutách (60+30) nebo minutách (60+60).
U výběru tarifu, respektive jeho doplňkových služeb, už se ale podoba produktů v závislosti na věku uživatele poněkud liší. Kromě obligátních kritérií, která musíte zhodnotit i při volbě tarifu pro sebe (tedy nejčastěji čerpaného typu služby, množství dat či volání do vlastní sítě zdarma), se u nabídky pro malé telefonisty zaměřujte především na škálu funkcí, jež umožní z vaší strany nastavení a kontrolu.
Co všechno je možné přizpůsobit? „Především blokaci volání na drahá audiotextová čísla, blokaci mezinárodních hovorů, multimediálních zpráv a drahých, takzvaných prémiových SMS. Dále je možné u dětských tarifů nastavení limitu na volání a limitu či úplného vypnutí mobilních dat,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. A dodává: „Abyste měli přehled nad službami čerpanými dítětem, je velice užitečné zřízení samoobsluhy, která umožňuje mít nonstop přehled nad aktuální útratou a měnit nastavení služeb. Přístupové heslo ale z logiky věci nesmí přijít do rukou dítěti.“
Pokud jste si již ujasnili, co je pro vás důležité při výběru operátora i konkrétního tarifu, nastává správný čas připojit k favorizovaným parametrům odpovídající typ služby. Z jakých možností můžete pro své potomky vybírat? Odhlédneme-li od nejrůznějších firemních či jiných úzce profilovaných tarifů, nabízejí se v zásadě tři varianty:
- Předplacená karta – je oblíbeným řešením především u menších dětí, které se teprve učí s telefonem zacházet. Má své nevýhody v podobě dobíjení kreditu a nemožnosti hovoru při jeho vyčerpání. Na druhou stranu touto cestou zabráníte vysokým účtům za telefon i složitému blokování čísla u operátora v případě ztráty či odcizení přístroje.
- Smluvní tarif s paušálem – uplatní se u starších dětí s větší potřebou volání i písemné komunikace. Doporučujeme však tarif bez pevného závazku (opět kvůli riziku ztráty telefonu) a také nastavení měsíčního limitu na volání i čerpání dat.
- Rodinný tarif – patrně nejkomfortnější varianta, kdy platíte paušální částku (dnes vesměs již za neomezené volání a zprávy), a k tomu máte k dispozici několik dalších čísel s rozdílnými službami. Pozor si dejte pouze na to, že u některých operátorů bývá balíček dat sdílený, tedy společný pro celou rodinu.
Užitečným nástrojem při výběru tarifu je nezávislý srovnávač mobilních tarifů na www.dtest.cz/tarify. Bezplatně a anonymně pomůže najít nejvhodnější tarif či předplacenou kartu podle počtu využitých minut, SMS a mobilních dat.
Zdroj: dTest