Každý kupují má své specifické potřeby, co se týče koupě ojetého vozu. Zatímco někteří dávají přednost vozům ekonomické třídy, jiní hledají výkonná SUV nebo rodinné vozy. Pořízení automobilu představuje velké rozhodnutí, proto mají řidiči v různých zemích různé strategie a preference pro výběr toho správného vozidla.
Společnost carVertical, která se zabývá historií vozidel, provedla průzkum v České republice a v dalších 7 zemích, aby zjistila, jaké faktory ovlivňují rozhodování při koupi vozidla.
Češi při nákupu ojetých vozů riskují
Jak ukazuje průzkum společnosti carVertical, většina Čechů (33,9 %) hledá ojeté vozy v kamenných autobazarech, zatímco 32,6 % Čechů vyhledává vozy na internetových tržištích. Od autorizovaných prodejců si v České republice pořizuje vozidla pouze 12,6 % řidičů, což naznačuje, že řidiči chtějí ušetřit a dávají raději přednost soukromým prodejcům.
Vzhledem k tomu, že ceny v autobazarech jsou obvykle vyšší než na online tržištích, kupující ze zemí s nižšími příjmy se jim vyhýbají. Dealeři však poskytují kupujícím větší transparentnost, protože důkladně prověřují vozy a často nabízejí záruku nebo jiné výhody. Naproti tomu riziko nákupu vozidla ve špatném stavu od soukromých prodejců nebo neautorizovaných prodejců je mnohem vyšší.
„Uvádíme také, že 15,8 % kupujících automobilů v České republice kupuje vozidla od svých přátel nebo příbuzných. Jedinou zemí, která v tomto ohledu předstihla Čechy, je Rumunsko, kde si až 22,1 % řidičů pořizuje vozidlo od svých příbuzných. Z tohoto výzkumu vyplývá, že lidé mají tendenci hledat způsoby, jak snížit riziko u koupi ojetého vozu,“ vysvětluje Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical.
V porovnání s kupci ojetých vozů mají čeští řidiči tendenci kupovat výrazně méně vozidel od autorizovaných prodejců (12,6 %) než většina zahraničních kupců ojetých vozů (28,2 %). Jedinou zemí s menším počtem autorizovaných prodejů je Polsko (9,7 %), zatímco ve Velké Británii je více než každý druhý vůz (55,7 %) zakoupen u autorizovaného prodejce.
Konzultace s ostatními před učiněním rozhodnutí
Když jsme se respondentů v České republice zeptali na nejdůležitější faktory, které rozhodují o koupi konkrétního vozidla, 26,7 % z nich uvedlo testovací jízdu. Téměř čtvrtina českých řidičů (23,4 %) se před nákupem radí s rodinnými příslušníky nebo přáteli a 13,6 % uvedlo, že si přečte recenze na internetu.
Rumuni, Češi, Maďaři a Poláci patří k těm, u nichž je konzultace s rodinnými příslušníky a přáteli nejčastější. Na opačné straně spektra jsou Francouzi, Španělé a Italové.
Pouhých 15,8 % kupujících z Česka označilo prověření historie vozidla na internetu za důležitý nástroj při koupi ojetého vozidla. Toto číslo může naznačovat, že ne každý řidič v Česku ví o důležitosti kontroly historie a o tom, jak snadné je stát se obětí podvodných prodejců – zejména pokud kupující sáhne po dovezeném vozu ze zahraničí.
Spousta řidičů neví, co je to VIN kód
Až 75 % kupujících ojetých vozů ve všech 8 zemích si před nákupem ověřilo historii vozu na internetu, ačkoli podstatně menší podíl řidičů považuje historii za jeden z nejdůležitějších faktorů při rozhodování o koupi vozu.
Nejméně si historii vozu na internetu ověřovali kupující ve Španělsku, Francii, Itálii a České republice (73,7 %). Nejvyšší podíl kupujících, kteří si minulost vozu ověřovali, byl v Maďarsku, Velké Británii a Polsku.
„Co nás překvapilo, je skutečnost, že pouze 63 % z našich respondentů ví, co je to VIN kód. To ilustruje, jak důvěřiví jsou ve skutečnosti kupující automobilů, a znázorňuje důležitost VIN kódu pro získání všech dostupných informací o daném vozidle,“ vysvětluje pan Buzelis.
Před zkušební jízdou si historii vozu ověřilo pouze 58 % kupujících, přestože vůz chtěli ihned koupit. Ověření historie vozidla může kupujícím ušetřit čas, protože už dopředu mohou zjistit, že projížďka vozu, který skrývá různé vady, nemá smysl.
Zákazníci, kteří kupují dražší auta, kontrolují historii častěji
Lidé, kteří si za auta připlatí, kontrolují jejich historii na internetu častěji. Pokud vůz stojí do 23 400 Kč, jeho historii si zkontroluje jen 65,8 % kupujících. V rozmezí 234 000 – 352 000 Kč si historii vozidla zkontroluje 75,4 % řidičů. U ojetých vozů s cenou nad 1 400 000 Kč se však tento podíl vyšplhá až na 87,2 %.
Při koupi drahého vozu mohou skrytá poškození a špatná údržba vyústit v tučné účty za případné opravy. Proto se řidiči chtějí případným problémům vyhnout a vozidlo si před koupí zkontrolovat. Kupující levných vozů jsou však ochotni riskovat, protože si myslí, že jejich auta stejně nemají velkou cenu.