Necháte si šifrovat hovory? Jednou ano, zamyslete se již nyní.

  g+   sdílet  

1

Minulý týden redakce Světa v bezpečí uskutečnila exkluzivní rozhovor s panem Petrem Benešem, majitelem českého projetu PhoneX. Téma byla jeho unikátní šifrovací aplikace do mobilních telefonů PhoneX. Údajně neprolomitelná. I proto, že nepotřebujete k volání SIM kartu.

Více než 40 let po představení českého filmu Jana Procházky a Karla Kachyni pod názvem Ucho je téma odposlechů více než aktuální. Moc dobře víme, že stále více ztrácíme své soukromí. A to i při telefonování. Petr Beneš odhaduje, že počet odposlouchaných telefonů je desetinásobný než uvádějí oficiální statistiky. Tedy jen v České republice je vyšší než 50 tis za rok.

Proč jste vašemu produktu dal název PhoneX?

Nejvíce jsem se inspiroval námětem o bájném ptáku Fénixovi. Bohužel tento název již použili mnohé firmy po světě především v oblasti bezpečnosti, tak jsme narazili na velkou konkurenci. Přesto se mi námět líbil, protože tento bájný pták nebyl nikdy polapen, a přesně tudíž vyjadřuje náš systém. Naše aplikace je stejná. Předkládáme řešení, ve kterém uživatelé neslyší nikdo nepovolaný. I v logu (piktogramu) je samozřejmě pták znázorněn, i když moderně. Nyní by měl zákazník vidět v logu ptáka Fénixe, který má pod křídlem právě telefon. Takto to bylo designováno.

Jaká je historie projektu?

Myšlenka jako taková vznikla již dávno, přesto projekt začal žít zhruba před 4 lety, poté co jsem získal dostatek finančních prostředků. Všímal jsem si obav okolí, že není dobré vše do telefonu říkat. Což je poměrně normální u středních nebo velkých firem, resp. jejich managerů či podnikatelů. Nebo v politice. Osobně jsem v to v zásadě nepotřeboval, ale dostal jsem se k firmám, které to takto měly interně nastavené a některé obchodní věci nechtěly řešit po telefonu. Výhradně osobně kvůli bezpečnosti.

Co následovalo?

Pak bylo důležité najít správné lidi, které budete platit za vývoj. To není úplně jednoduchá věc. A taky to trvalo velmi dlouho. A ty jsem hledal, dá se říci, po celé Evropě (USA jsem odmítal kvůli jejich brutálním zákonům na tyto komunikační systémy). Klademe totiž velký důraz na důvěru a technickou zdatnost, což se povedlo. A po dalších 3,5 letech příprav jsme měli prototyp původního zadání, který se již v začátku odlišoval od konkurenčních řešení. Tak jako byl např. Silentel ze Slovenska nebo jiné, které uměli jen šifrované sms. Pak jsem velice důkladně sledoval i jiné konkurenční projekty (šifroavené Sagemy, Silent Circle apod.), které působí svými produkty spíše jako nafouknuté bubliny, a které vývoj zastavili a mávají certifikáty z roku 2002 – od těchto dob, když šifrovací systémy byly ještě na začátku se mnohé změnilo a především se radikálně změnili telefony, už nejsme v období Nokie, ale velkého Androidu.

2

Zdraví sebevědomí vám tedy nechybí. V čem jste technologicky lepší?

Přímá konkurence má 7 a více let starý systém. Všichni, kteří se trochu zajímají o IT vědí, že to je hodně dlouhá doba. To je první věc. Druhá věc je to, jak systém běží. Konkurence používá, že uprostřed komunikace, tzn. uživatel 1 a uživatel 2 je vložen server, který funguje jako hlavní komunikační prostředek – tzv. prostředník – poslouchá, nahrává, tak i veškerou komunikaci řídí. My jsme nechtěli postavit zbraň, která by se v určitém směru mohla obrátit proti nám. Jako např. že přijde příslušný orgán a veškerou historii si může vyžádat. U nás není co si vyžádat – žádné záznamy ani technicky mít nemůžeme.

A váš systém tedy pracuje jak?

Náš systém funguje tak, že když uživatel používá jakéhokoliv operátora, což je většina, tak to běží pouze přes jeden server operátora a náš server nefunguje jako prostředník. Ten funguje pouze něco jako krupiér, který rozdává identifikační klíče. Zpátky si je sesbírá, jestli byly správně doručeny a komunikace běží tedy jen přes konkrétního operátora. To je obrovský pokrok.

Další důležitou věcí je, že ten kdo hovor vytáčí se stává hostitelem toho hovoru. Tím pádem krátce řečeno se stane jeho telefon serverem. I když je tam mnoho dalších mechanismů, ale alespoň takto pro představu.

3

Je to hlavní konkurenční výhoda?

Velmi důležitou složkou našeho řešení je, že máme velmi uškrcený datový tok. Lze to používat i na EDGE, tedy tzv. éčku. Což znamená nejhorší datový internet, který u nás je (50-100kB/s). Což se projevuje tak, že si prostě zavoláte i třeba v autě. Lze si zavolat i při 23 kB za vteřinu, neměl by padat, a bude hovor šifrován.

Není to znát na kvalitě zvuku?

Jelikož to běží na smartphonech, tak je kvalita zvuku dobrá, protože smartphone má výkonný procesor, tudíž můžeme použít vyšší kompresi nebo méně náročný kodek.

Pojďme k začátku. Zaujal mne tedy naším článkem váš systém, proč bych se měl o vaše služby zajímat více? Pro koho je služba vlastně určena?

Pro každého, kde chce hovořit na větší vzdálenost s obchodním partnerem nebo s někým, s kým bude projednávat citlivé informace. I kdyby šlo jen o vaši asistentku. Typickým klientem jsou podnikatelé nebo manažeři, kteří vedou tým. Mohou komunikovat s celým světem, pohodlně a bezpečně. Nemusíte mít ani SIM kartu. Postačuje vám internet. Tudíž stačí např. jen tablet, kde SIM kartu mít nemusíte. Pak budete volat přes jakoukoli veřejnou síť (hot spot) – třeba v McDonaldu nebo Shell

Je nějaká věc, kterou ještě chcete zdůraznit?

Určitě ano. Náš systém je naprosto anonymní. My o uživatelích nevíme vůbec nic, jen jejich NICK. A jen jestli zaplatili či nikoli (tj. mohou systém užívat či nikoliv), zda uživatel je president nebo milenka vůbec neřešíme a ani nevíme – nesbíráme žádné osobní údaje.

Chci váš systém, mám se připravit na nějaké omezení?

Musíte mít v telefonu operační systém Android, což je asi 75 % trhu. Tudíž je to spíše výhoda. Na iPhonech bude za půl roku. Systém funguje i na obyčejném Samsung Pocket – telefon cca za 600 Kč.Ale od nás je možné dostat telefon zdarma, když bude klient chtít.

Kolik zaplatím při používání vašich služeb?

Za služby zaplatíte 17 tis. korun na rok.

Jak svému řešení věříte?

Víc než dost. Jsme jediní, kteří svému systému věří formou garance – vypsali jsme velkou odměnu pro toho, kdo prolomí náš systém. Chceme ukázat lidem, že běžíme na dlouhé tratě a na vyšších standardech.

Jaká ta případná odměna bude?

Odměna je ve výši 100 tis. euro.

Co závěrem?

Možná pro někoho důležitá informace, že systém nevznikl na území Spojených států. A pak velmi důležitá věc, že se monitorují, odposlouchávají jen GSM hovory. Náš systém jsou data, nikoli hovor. Jinak umíme 35 jazyků, na rozdíl od konkurence, umíme vlastní korporátní sítě apod.

Novinky skrz projekt PhoneX:

  • řešíme vstup do JIC (Jihomoravské Inovační Centrum)
  • řešíme nové investory jak z ČR tak i ze zahraničí
  • řešíme nové partnery především v Zahraničí
  • pracujeme na certifikaci NBÚ

Více informací získáte zde 

Tuřín/ redakce Svět v bezpečí

  g+   sdílet