Projít nákupními středisky a sehnat vytoužené zboží může vydat i na pěknou túru. Oproti tomu prohlídka tisíců položek v internetových obchodech stojí maximálně otlačený prst od tlačítka myši. Špatný výběr obchodu nás ale může o pohodlí nákupu připravit pozdějšími reklamacemi či náročným vymáháním práva. Jak vybrat správný e-shop a nespálit se? Univerzální a jednoduchá rada neexistuje, ale jsou věci, které se vyplatí ohlídat.
Když vybíráme podle ceny
Nízká cena bezpochyby táhne a rozdíly v jednotlivých elektronických obchodech dosahují u stejného zboží stovek i tisíců korun. Dobrými pomocníky pro první seznámení s nabídkou jsou bezpochyby cenové srovnávače. Na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů a člověk si rychle udělá přehled, kolik která položka běžně stojí.
Pokud po prvním srovnání jdeme do nejlevnějšího obchodu, vkládáme zboží do košíku a objednáváme, musíme si dávat pozor, cena ještě nic nevypovídá o prodejci. Nízká cena může mít háček. Pomineme-li situace, kdy obchod na nízkou cenu pouze láká k nákupu, aby po objednávce kupujícímu oznámil, že zrovna v Číně vyhořela fabrika a kýžený výrobek, poslední na světě, může dodat o tři stovky dráže, mohou krom takovýchto klamavých praktik nastat i další komplikace.
První odhalíme už v nákupním procesu. Místo obvyklého poštovného (například u drobné elektroniky kolem sta korun) po nás obchodník chce dvojnásobek a k tomu poplatek 50 korun za platbu předem nebo 70 korun za dobírku. Když se zarazíme a vrátíme k prvnímu srovnání, můžeme zjistit, že obchod, v němž bylo zboží o 150 korun dražší, nabízí doručení zdarma. Druhý častý problém přichází o chvilku později. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že sice prezentoval zboží skladem, ale to v jeho řeči znamená, že jej máme očekávat nejdříve za 14 dní. Pospícháme-li s nákupem, nechme si raději před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení.
Levné e-shopy bez historie občas zlobí i při reklamacích či výměnách zboží. Nízká marže nebo levné zboží z neoficiální distribuce, které nepřijímají autorizované servisy k záručním opravám, se podepisují na vyřizování spotřebitelských nároků. Obchod těžkopádně a zdlouhavě komunikuje, reklamace zamítá spíše „preventivně“, aby odradil, nebo provádí výrobcem neautorizované opravy.
Jak se dostat k informacím?
Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Ty lze rozdělit do několika kategorií a ke všem je třeba přistupovat kriticky a s vlastním rozumem. Nikdo nám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web sám nenapsal, nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Uskutečnit v e-shopu fiktivní obchod a napsat fiktivní chválu je opravdu jednoduché a dle průzkumu dTestu se s falešnými recenzemi setkala většina z nás.
Nejlepší zkušeností je ta vlastní, a proto se rádi vracíme do obchodů, se kterými máme dobrou zkušenost my nebo naši známí. Nakupujeme-li v konkrétním obchodě poprvé, je nanejvýše vhodné prověřit si ho důkladněji. Základní informace o jakémkoliv obchodě můžeme najít na stránce www.dtest.cz/eshopy, stránka sama napoví, na co se zaměřit. Další zkušenosti zákazníků jsou i na webu www.vasestiznosti.cz. Zde si můžeme ověřit, jak obchodník reaguje na konkrétní stížnosti spotřebitelů a co od něho asi tak můžeme očekávat, když nastane problém.
Jak poznat férové obchodní podmínky
Pokud člověk není zrovna právník, není to jednoduché, ale i tak si může v obchodních podmínkách všimnout jednoduchých věcí. Občanský zákoník ukládá, aby smlouvy a obchodní podmínky byly čitelné a srozumitelné tak, aby je pochopil normální člověk. Neměly by obsahovat žádná malá písmenka či skryté odkazy a zároveň by neměly být extrémně dlouhé. Délka je poněkud relativní pojem, většině z nás by asi přišly dlouhé i dvě stránky textu, ale obchodník musí ze zákona mít v podmínkách řadu důležitých informací pro spotřebitele, bez nich by riskoval pokutu. V neposlední řadě se k podmínkám musíme dostat jednoduše a pokud na kterémkoliv místě objednávky zaškrtáváme souhlas s čímkoliv, měli bychom se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíme.
Určitou pomůckou pro spotřebitele jsou certifikáty. dTest obchodníkům udílí značku dTest obchodní podmínky. Podnikatel, který ji má na svém webu, se zavázal, že přijme dTestem vypracované podmínky, které jsou ke spotřebiteli férové, jsou v souladu se zákonem. Bez našeho vědomí nesmí obchodník nesoucí certifikát podmínky měnit. V případě, že by se k zákazníkům nechoval správně, o certifikaci přijde. Certifikáty vydávají i jiná spotřebitelská sdružení nebo asociace podnikatelů. Ač je to certifikát asociace sdružující prodejce, má svou váhu a znamená, že obchodník není jen někdo, kdo potřebuje rychle a snadno vydělat na úkor druhých. Certifikáty ze stránek obchodníků je vhodné si ověřit na stránkách toho, kdo je vydal.
Na tohle vždy pozor
Poznat falešný e-shop na první pohled asi neumí nikdo. Vytvořit a naprogramovat důvěryhodně vypadající stránku je jednoduché a v dnešní době nestojí moc. Pár recenzí do začátku si podvodník zajistí, když fiktivně prodá pár věcí sám sobě. Pokud nejdeme do hloubky, snadno podlehneme dojmu, že obchod je stejný jako tisíce dalších na internetu. Vždy musíme zpozornět, pokud se dostaneme k nabídce značkového či módního zboží (většinou drahé elektroniky, tabletů či mobilů) za výrazně nižší cenu, než je obvyklé. Pokud je jedinou možnou volbou úhrady platba předem na účet, kartou nebo dokonce peněžní transfer do zahraničí, pak raději výhodný nákup oželme. Ušetříme si dost zklamání, času, běhání na policii a nejistého vymáhání.
Zdroj: dTest.cz