Když najdeme pod stromečkem o velikost větší svetr, dva kávovary stejné značky nebo jiný dárek, který nás právě nepotěší, nemusíme zoufat. Často je možné dárky vrátit nebo vyměnit za něco jiného. Stačí jen vědět, jak na to.
„Obchodníci v kamenné prodejně nemají ze zákona povinnost zboží přijmout zpět bez udání důvodu ani jej vyměnit. Řada z nich se ovšem snaží zákazníkům vyjít vstříc a nad rámec svých zákonných povinností tyto možnosti nabízí,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Mnohdy stačí se s obchodníkem už při nákupu dohodnout, že tuto možnost vyznačí na kupním dokladu. Nebude-li obdarovaný s dárkem spokojen, stačí zajít do prodejny a vybrat takové zboží, které se mu líbí nebo lépe sedí.
Pokud jsme s neúspěchem dárku předem nepočítali, ani pak není nic ztraceno. Obchodníci bývají chápaví a k výměně za jiné zboží či kupón na další nákup svolí. Méně vstřícní bývají, trváme-li za každou cenu na vrácení kupní ceny. Fakt, že si obdarovaný nic jiného nevybral a raději by peníze utratil na jiném místě, obchodníka zajímat nemusí. Nezapomínejme, že vracení vánočních dárků či jiného zboží není samozřejmostí. Vždy je však dobré si pospíšit a návštěvu prodejny dlouho neodkládat. Těžko si představit, že obchodník bude nadšeně darované zboží vyměňovat za jiné v půlce března.
„Jiná je situace, když se obchodníci k výměně nebo i vrácení zboží dobrovolně zavážou. Tím z možnosti udělají svoji povinnost, kterou musí dodržet. Výměna nebo vrácení zboží se řídí pravidly toho kterého obchodníka. Každý si po svém stanoví lhůtu pro vrácení zboží či formu výměny,“ uvádí Lukáš Zelený. Prodejce nám například může místo vrácení hotovosti dát časově omezenou poukázku na další nákup ve stejné hodnotě. V případě výměny se zpravidla vyžaduje přinést nepoškozený výrobek, nejlépe nerozbalený či v původním obalu. Na oblečení by stále měly být připevněny původní visačky. „Informace o možnosti a podmínkách vrácení či výměny zboží bychom měli dostat při placení, bývá také uvedena na účtence nebo v prodejně. Při splnění všech podmínek nemůže obchodník couvnout a my se můžeme nároku domáhat v krajním případě i soudní cestou,“ doplňuje Lukáš Zelený.
Důležitou roli při výměně či vrácení nesprávného dárku sehrává doklad o zaplacení, tedy obvykle účtenka. O výměnu se ale můžeme pokusit i bez ní, zvláště pokud výrobek prodává jen konkrétní prodejna nebo obchodní řetězec.
Nejsnadněji se vrací nechtěné dárky nakoupené přes internet. E-shopy totiž musí respektovat právo na odstoupení od smlouvy, které nám garantuje přímo zákon. Lhůta činí 14 dní od převzetí zboží a stačí, abychom obchodníkovi odstoupení od smlouvy odeslali její poslední den. Některé internetové obchody tuto lhůtu dokonce prodlužují, vyplatí se proto nahlédnout do obchodních podmínek. Pro internetové nakupování platí přísná pravidla, která obchodníkům zakazují klást si požadavky typu – v originálním obalu, nerozbalené, nepoškozené a tak podobně. Navíc musí vedle kupní ceny vrátit také zaplacené poštovné za doručení zboží k nám. Odstoupit od smlouvy se ale nedá ve všech případech. Výjimku tvoří například speciálně vyrobené dárky na zakázku, kosmetika, u níž byl narušen ochranný hygienický obal, nebo z originálního obalu vybalená hudební alba, filmy nebo počítačové hry.
Zdroj: dTest