Výraz „reálně bezpečné“ vozy není překvapivě označením pro automobily, které mají nejlepší hodnocení z testů EuroNCAP a dalších podobných crash testů, jak jste si mohli při přečtení titulku tohoto článku pomyslet. Naopak, toto označení automobilů vychází ze životních zkušeností řidičů a z faktů pojišťovacích společností.
Právě takový výzkum výsledků havárií provedli studenti americké univerzity v Buffalu. Jako základ použili statistiku celkem 360 automobilových modelů prodávaných v USA mezi roky 2010 až 2012 a jejich havárií. Šlo o jednoduché kritérium, a sice, sledovalo se, ke kolika zraněním v kterém modelu došlo. Za nejbezpečnější vozy byly přitom vybrány vozy, u nichž byl počet pojistných událostí se zraněním o 50 % nižší než celkový průměr. Naopak za nejnebezpečnější byly podle této metodiky vybrány automobilové modely, které dosáhly o 40 % vyšší počet havárií se zraněním než průměr.
Z dané statistiky vyplynulo obecně známé zjištění, že ve velkém a těžším, větším a masivnějším vozidle máme větší šanci, že nedojde ani při havárii ke zdravotní újmě. A přesně tak to také dopadlo.
Podle šetření univerzity v Buffalu mezi nejbezpečnější můžeme počítat vozy, tak zvané full-size kategorie, tedy velké SUV a pick-upy: Cadillac Escalade, Dodge RAM a podobně. Naopak na opačné straně sestaveného žebříčku skončily v očích Američanů malé vozy, jako Honda Civic nebo Toyota Corolla.
Zajímavé je i další konstatování této studie: s každými 10 000 dolary investovanými do koupě většího, lépe vybaveného atp., vozu roste bezpečnost posádky o 12 %. Dalším faktem podstatným pro výběr bezpečného auta je jeho hmotnost. S každými 450 kilogramy hmotnosti vozu vzrůstá o 19 % naděje, že se při srážce vyhnete zranění.
Pokud by vás zajímalo, které evropské vozy se řadí mezi nejlepší: Range Rover, Land Rover, Volvo XC60 nebo Porsche Cayenne, Audi A6 či dokonce Mini Cooper Countryman. Na opačném konci tabulky se pak nachází: Ford Fiesta, Chevrolet Impala, Kia Forte, Honda Civic, Honda Accord, Nissan X-Trail.
Zdroj: ÚAMK