Tuto otázku si klade nejeden řidič nebo zákazník při pořizování vozidla. Ve spolupráci s rakouským autoklubem ÖAMTC jsme provedli test na pěti běžných modelech značek Mercedes, Nissan, Opel, Škoda a VW. Má tedy smysl si připlatit větší částku do xenonových nebo nových LED světlometů?
Test jasně ukázal, že xenonové světlomety jsou oproti běžným halogenům mnohem lepší a poskytují mnohem vyšší světelný výkon a tím i lepší bezpečnost. Tento rozdíl dělá až 30m více osvětlené vozovky před vámi. Bohužel i zde se najdou výjimky. Tou je Nissan Qashqai, u kterého systém xenonů je na stejné úrovni jako halogenová světla. Když však porovnáme Opel Insignia a VW Golf tak pro tyto vozidla je dokonce zbytečné připlácet si za xenonové světlomety, jelikož stávající halogenové postačí. Když však jsme dostali do ruky Škodu Superb, tak se zde ukázalo, že i xenony mohou být dostupnou variantou osvětlení vozu.
Jako speciální test jsme měli nové Audi R8 s LED světlomety. Proto jsme byli velice zvědaví, jak obstojí oproti kvalitním xenonům a tradičním halogenům. Výsledek nás dokonce šokoval. Nejen, že mají o poznání nižší spotřebu energie, ale jsou o pořádný kus vepředu i s osvětlením prostoru před vozidlem. Podle nás je to hudba budoucnosti a s těmito světly se budeme časem setkávat daleko častěji.
Hlavní otázkou tedy pro každého je. Jsou lepší např. vyhřívaná sedadla nebo bezpečnost? Pro nás jednoznačně bezpečnost.
Jak probíhal test?
Testování probíhalo ve třech fázích. Za prvé jsme měřili světelný tok. Toto měření probíhalo v laboratorních podmínkách a určovalo se zde rozložení světla, rozsah osvětlení a jas samotného světla. Druhým kritériem byla viditelnost dopravního značení a třetím hodnotícím prvkem byla bezpečnost jízdy jak ve městě tak mimo něj.