Praha, Česká republika – 19. prosince 2017
Vánoční čas je za dveřmi a objem nákupů roste. Množství dárků pořízených přes internet přibývá každým rokem. Ale doba zvýšených on-line nákupů je také svátkem pro počítačové zločince. Například podle průzkumu společnosti Barclays se více než jedna čtvrtina všech on-line podvodů ve Velké Británii odehraje v období Vánoc.
Od poloviny listopadu jsme tak svědky zvýšeného výskytu phishingových kampaní, ransomwarových útoků, bankovních trojských koní i podvodných webových stránek s až příliš lacinými nabídkami na to, aby se jednalo pouze o výhodný obchod. Ve srovnání se zbytkem roku je také mnohem vyšší výskyt různých falešných slevových a dárkových poukazů, které směřují na nedůvěryhodné servery a vedou ke stažení škodlivého softwaru. Zločinci navíc využívají i takových triků, jako jsou falešné zprávy o objednávce nebo průběhu doručování, které mají za cíl přinutit uživatele k otevření nakažených příloh.
„V České republice, stejně jako všude ve světě, je předvánoční čas velmi hektickým obdobím. Lidé mají v hlavě spoustu úkolů a ve spěchu dělají při online nákupech chyby, které by třeba za normálních okolností neudělali. Otevírají podezřelé emaily, zadávají kreditní kartu na neověřené servery nebo dokonce sdělují své bezpečnostní údaje. Základní rada je při nákupech na internetu zpomalit a dávat pozor na případné podvodné techniky kyberzločinců,“ říká Petr Zemánek, Solution Manager Security Dimension Data Czech Republic.
Na celkově zhoršenou bezpečnostní situaci je nutné se připravit. Na pozoru by se měli mít zejména děti a starší uživatelé. Obecně ale všichni, kteří mají s kybernetickou bezpečností malé nebo vůbec žádné zkušenosti. Pojďme se proto podívat na několik důležitých rad a tipů, jejichž dodržením lze ochranu při vánočním on-line nakupování podstatně vylepšit.
- Nikdy nenakupujte ve chvíli, kdy jste připojení k veřejné Wi-Fi síti. Naditou peněženku také neukazujete komukoli na rušné ulici.
- Nikdy neotevírejte e-maily, u kterých si nejste jistí identitou odesilatele. A nezapomeňte, že totéž platí i pro odkazy a přílohy.
- Stahujte a instalujte pouze legitimní aplikace ze známých a důvěryhodných zdrojů. Nebo byste si snad na venkovní dveře svého bytu namontovali zámek koupený od zloděje?
- Nikdy na internetu nesdělujte svá uživatelská jména a hesla. Ani další osobní údaje. Vy snad cizím lidem ukazujete svoji občanku nebo řidičák?
- Používejte systém na správu hesel, který umožňuje bezpečné uložení a správu všech vašich přístupových údajů z jednoho místa. Je to jako klíčenka, jen o mnoho bezpečnější.
- Buďte obezřetní před příliš lákavými e-mailovými nabídkami. Za iPhonem zdarma se většinou skrývá nějaký trik.
- Vždy si ověřte, že máte u adresy ve webovém prohlížeči ikonu visacího zámku. Jde o potvrzení toho, že komunikace probíhá šifrovaně a že webové stránky jsou provozované důvěryhodným obchodníkem. Nákup ve vyhlášeném obchodním centru je přece také bezpečnější než v garáži na okraji velkoměsta.
- Vyhněte se platbám debetní kartou, raději používejte kreditní kartu. A opravdu nikdy on-line neukládejte podrobnosti o své platební kartě. Nebo snad někomu neznámému klidně nadiktujete přístupové údaje ke svému bankovnímu účtu?
- Důsledně aktualizujte operační systém i antivirový program. Na mobilu, tabletu, notebooku i osobním počítači. S autem byste také měli jezdit do servisu na výměnu brzd pravidelně.
- Nezapomínejte kontrolovat pohyby na svém účtu a o neoprávněných nebo podezřelých aktivitách banku ihned informujte. Je to podobné jako u výplatních pásek, ty si také většina lidí prověřuje.
Další zajímavé informace o počítačovém zločinu v období vánočních svátků najdete v blogovém příspěvku Thomase Marka, bezpečnostního specialisty společnosti Dimension Data.
Dimension Data
Společnost Dimension Data využívá sílu technologií pro transformaci organizací, které jim v současné digitální éře pomohou dosáhnout významných obchodních přínosů. Jako člen NTT Group se zaměřujeme na digitální infrastruktury, hybridní cloud, pracovní prostory nové generace a kybernetickou bezpečnost. S obratem 7,5 miliardy USD, pobočkami v 58 zemích a 31 000 zaměstnanci dodáváme služby všude tam, kde jsou naši klienti, a v každém okamžiku jejich technologické cesty. Jsme hrdým oficiálním technologickým partnerem Amaury Sport Organisation, organizátora Tour de France, a hlavním sponzorem cyklistického týmu „Team Dimension Data for Qhubeka“.
Akcelerujte vaše ambice. Navštivte nás na www.dimensiondata.com a na LinkedIn