Objednávání zboží přes internet je čím dál rozšířenější a lze očekávat, že v souvislosti s pandemií nového koronaviru nadále poroste. Navíc se blíží Vánoce a s nimi souvisí pořizování dárků. Co dělat, pokud vám zakoupený výrobek dorazí poškozený? Jak správně zabalit a poslat věc, kterou jste prodali na některém z internetových tržišť? A vyřeší možný problém při zasílání snadno rozbitných věcí režim „křehké“ či pojištění?
Pokud jste si objednali zboží a přepravu zajistil prodejce, odpovídá za stav zakoupeného výrobku až do okamžiku, kdy jej převezmete. Proto i poškození způsobené dopravcem jde na vrub prodejce. Prohlášení, že balík přišel nepoškozený, které podepisujete při jeho převzetí, potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Z jeho perfektního stavu nelze vyvozovat, že stejně je na tom i obsah balíku. Ovšem zjevně poškozený balík byste měli odmítnout převzít.
Z toho vyplývá, že se nemusíte domáhat náhrady škody u dopravce, ale můžete zboží reklamovat u prodejce nebo od smlouvy uzavřené v e-shopu do 14 dnů odstoupit. „Ovšem o poškození byste měli dopravce informovat a reklamaci u prodejce podat co nejdříve, aby ten případně mohl požadovat náhradu škody po dopravci,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Pokud budete zbytečně otálet, mohlo by se vám to v konečném důsledku vymstít, jelikož zákon ukládá každému, aby předcházel vzniku škod. Mohli byste tak nést odpovědnost v případě, že by kvůli vaší nečinnosti později nemohl prodejce uplatnit reklamaci u dopravce.“
Pro prodejce byste měli stav zboží zdokumentovat například fotografiemi. Někteří lidé dokonce pořizují videozáznam převzetí zboží, včetně celého rozbalování.
Jestliže se rozhodnete uplatnit reklamaci, nemůžete po prodejci požadovat okamžité vrácení peněz. To lze nárokovat jen tehdy, pokud by nebyla možná bezplatná oprava ani výměna za nový kus. Nadto může vyřízení reklamace trvat až 30 kalendářních dní. V případě, že nejste spokojeni s vyřízením reklamace, je možné se obrátit na Českou obchodní inspekci.
„Reklamovat zboží u prodejce z důvodu jeho poškození nebo kvůli tomu odstoupit od smlouvy nelze, pokud jste si dopravu zajistili sami, nezávisle na prodávajícím. V takovém případě totiž prodejce za zboží odpovídá pouze do okamžiku předání k dopravě. A reklamaci vadného dodání je tak třeba řešit s dopravcem, stejně jako když sami posíláte zásilku,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.
Řada lidí aktuálně využívá i různých online tržišť pro nákup či prodej věcí mezi fyzickými osobami. Tímto způsobem můžete zkusit prodat třeba i nevhodný vánoční dárek, který se vám nepodaří vrátit v obchodě. Nemilé však pro vás bude, jestliže obdržíte od kupujícího zprávu, že věc došla rozbitá. Je proto důležité vždy věci dobře zabalit, zvláště jedná-li se o křehký materiál, jako je sklo. Je-li předmětů více, měly by být zabaleny zvlášť, například do několika vrstev bublinkové fólie, a upevněny ke krabici tak, aby se volně nepohybovaly. Je vhodné věci od sebe oddělit například kartonem. Volný prostor může být vyplněn fixačním materiálem bránícím pohybu odesílané věci, například zmuchlaným novinovým papírem. Stěny krabice lze obložit třeba deskou z pěnové hmoty nebo starými tlustšími tiskovinami. Mezi bazaristy je známé balení, kdy se zboží výše uvedeným způsobem zabalí do jedné krabice a ta se poté vloží do další krabice, přičemž prostor mezi oběma krabicemi obsahuje výplň. Samozřejmostí je pak důkladné vícenásobné přelepení balíku.
Pokud totiž není zboží řádně zabalené, odesílateli nepomůže při domáhání se náhrady škody ani to, že si sjednal a zaplatil doručení zásilky v režimu „křehké“. Navíc některé společnosti výslovně vylučují z dopravy křehké věci, čímž důležitost zabalení ještě vzroste. Stejně tak vám nemusí být nic platné ani sjednání pojištění, když zásilku řádně nezabalíte.
Reklamovat poškození zásilky je zapotřebí ve lhůtách stanovených dopravcem, ty činí zpravidla jen několik málo dní. „Pokud dopravce nevyhoví reklamaci k vaší spokojenosti, tedy jste přesvědčeni o tom, že jste věc zabalili správně, nebo například nesouhlasíte s výší náhrady škody, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad, který je příslušný k dozoru nad poštovními službami,“ uvádí Eduarda Hekšová. A uzavírá: „Musíte tak učinit ve lhůtě do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace nebo ode dne, kdy měla být reklamace vyřízena. Zda byla zásilka řádně zabalena a jak došlo k jejímu poškození, v případě pochybností zjišťuje soudní znalec. Ten může být ostatně osloven již během reklamace u dopravce.“
Zdroj: dTest