Vysoká inflace a zdražování základních životních potřeb způsobují zvýšený zájem o vozy ve stáří od 10 do 15 let. Jejich průměrná cena se pohybuje v rozmezí od 115 000 do 215 000 korun a jsou pro řadu lidí ještě finančně dostupné, přestože loni zdražovaly rychlejším tempem než auta nižšího stáří.
Meziročně narostla loni cena aut od 10 do 15 let o 14, 6 %, zatímco cena všech prodávaných ojetých aut bez ohledu na jejich stáří narostla o 11,4 %. Průměrná cena vozů v kategorii od 10 do 15 let stáří činila loni 166 000 korun (předloni 145 000 Kč).
Rozdíl mezi průměrnou cenou desetiletého a patnáctiletého auta činil loni 100 000 Kč.
Rozdíl mezi první inzerovanou cenou a poslední inzerovanou cenou, respektive cenou, za kterou se vůz prodá, činil loni v průměru 11 000 korun, což je z dlouhodobého pohledu zatím beze změny.
Levnější auta snesou výraznější procentuální zdražení
„Rychlejší nárůst ceny u levnějších aut je z pohledu prodejců logický. Navýšení ceny o více procent je pro kupující více únosné. Pokud dojde ke zdražení o 14,6 % u auta, jehož cena před zdražením je 150 000 korun, bude jeho výsledná cena 171 900 korun, což pro prodejce znamená, že na takové auto dosáhne ještě velká část kupujících. Pokud ale dojde k takovému zdražení u auta, které stojí například 500 000 korun, bude jeho výsledná cena 573 000 korun, což už je citelnější navýšení,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která již více než 30 let pomáhá motoristům bojovat proti podvodným praktikám na trhu ojetých automobilů. „Prodejní ceny musí zohlednit nárůst výkupních cen. V praxi je to ale někdy tak, že u některých aut prodejci vydělají méně a u jiných si to pak kompenzují, podobně jako v jiných oborech,“ dodává Martin Pajer.
Průměrný roční nájezd vykazoval loni 14 000 km, což ukazuje na četnost stáčení tachometrů
V rámci desetiletých až patnáctiletých aut se loni prodávaly nejčastěji vozy s deklarovaným českým původem (34,6 %) a dále vozy německé (26,5 %). Oproti mladším vozům jsou v této věkové kategorii české vozy zastoupené méně, německé naopak více. Zatímco trhu jako celku dominovaly šedé vozy, u starších aut byla největší nabídka v černé barvě (22,2 %) a převažovala ta na naftu (50,3 %) nad benzínovými (47,2 %). Nejčastěji se prodávaly vozy Škoda Octavia (7,7 %), Škoda Fabia (6,1 %) a Volkswagen Golf (4,1 %).
„Průměrně měla starší auta najeto 176 000 km, což ukazuje na vysokou četnost stáčení tachometrů. Při tomto nájezdu by to znamenalo, že auta najela ročně v průměru 14 000 km, což je vzhledem k vyššímu zastoupení naftových pohonů vysoce nepravděpodobné,“ upozorňuje ředitel Cebia Martin Pajer a upřesňuje, že rozdíl v průměrném počtu najetých kilometrů u deseti a patnáctiletého auta byl loni pouhých 27 000 km.
Proti podvodům se lze bránit prověřením historie vozidla
Kromě stáčení tachometrů se u starších aut často vyskytují i zatajené havárie nebo falešná země původu, kdy prodejce kupujícímu uvede, že auto pochází z jiné země, než pro jakou bylo ve skutečnosti vyrobeno. Všechny tyto podvody lze odhalit online prověřením historie v systému Cebia. Zákazníci se mohou dozvědět také skutečný rok výroby, první registraci v Česku a ve světě, zda vozidlo nebylo provozováno jako taxi, zda není odcizené či zatížené leasingem nebo jaká je jeho skutečná výbava. Prověřit si lze auto s českým i zahraničním původem. Výsledky prověření jsou dostupné do několika málo minut. Více na: www.cebia.cz, nebo www.zkontrolujsiauto.cz