Vidět a být viděn

  g+   sdílet  

187150217

Správně osvětlený automobil ovlivňuje bezpečnost a plynulost jízdy stejně jako dobrý stav motoru, podvozku a brzd. Známé „vidět a být viděn“ je skutečně důležitou podmínkou bezpečného pohybu na silnicích.

V mnoha evropských zemích vyžádala legislativa zavedení povinnosti svítit během jízdy i přes den.

Dobré viditelnosti našeho auta na silnici můžeme dosáhnout různými způsoby. Nejjednodušším způsobem je samozřejmě naučit se (zvyknout si) zapnout světla auta ihned po jeho nastartování. Nedaří-li se nám zvyknout si ručně zapínat světla, můžeme použít jednoduchý a poměrně levný modul automatického rozsvícení, který to udělá za nás po nastartování motoru.

kanaco

Jste-li zastáncem názoru, že neustále rozsvícená světla zvyšují vašemu autu spotřebu paliva a zatěžují tím vaši peněženku, ale i životní prostředí, bude pro vás výhodnější obstarat si denní LED světla.

Díky tomuto způsobu denního osvětlení má auto nepochybně nižší spotřebu elektrické energie o 130 až 180 W – to znamená nižší spotřebu paliva. Rovněž bude méně namáhán alternátor vozidla. Tím, že během dne nepoužíváte klasické potkávací světlomety, prodloužíte v nich životnost žárovek. Nemusíte tedy tak často měnit halogenové žárovky, případně drahé xenonové výbojky. Životnost samotných LED svítidel je udávána až na 50.000 hodin.

Zapojení LED denních světel se podle předpisů provádí tak, že se světla zapínají automaticky po nastartování motoru. Naopak automaticky se musí vypnout po zapnutí potkávacích, mlhových, nebo dálkových světel. Denní světla DRL tedy nesmí svítit současně ani s obrysovými světly v autě a musí být ale pro provoz na pozemních komunikacích schválená a patřičně označena!

Shrňme si tedy, že pro naše pohodlí a splnění podmínek provozu na pozemních komunikacích můžeme využít jak, LED denní světla ta spotřebují výrazně méně energie, při jejich použití už nemusí svítit na autě nic dalšího a to platí i pro koncová světla, tak přídavná poziční LED světla, která jsou výrazným bezpečnostním prvkem automobilu a slouží ke zvýšené bezpečnosti v nočním i denním provozu.

185160648

Základní pravidla pro dodatečnou montáž světel pro denní svícení:

  • na jedno vozidlo se montují dva kusy (jeden pár) světel
  • umísťují se ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla
  • vzdálenost světel od bočního obrysu je max. 400 mm a vzájemně mezi světly min. 600 mm; u vozidel s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm
  • světla se musí rozsvítit automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí
  • při rozsvícení obrysových světel musí světla pro denní svícení automaticky zhasnout.

Důležité je mít přídavná LED světla správně na voze správně namontovaná a dle zákona homologovaná. Nejlepší tedy je, abyste splnili všechny podmínky a nepoškodili neopatrným zásahem do elektroinstalace svůj vůz, svěřit tuto práci odborníkům, kteří mají s montáží a homologací své zkušenosti, jako například ve firmě Kanaco, spol. s r.o.  a navíc od nich dostanete na montáž samozřejmě i záruku.

Vaše redakce Svět v bezpečí

 

  g+   sdílet