Češi chápou důležitost havarijního pojištění, vůle sjednat ho však pokulhává, říká průzkum

  g+   sdílet  

Jak pečliví jsou Češi v provádění prohlídek automobilů před odjezdem na zimní dovolenou a které pojištění je podle nich zbytečným luxusem? Na tyto i další otázky hledal odpověď exkluzivní průzkum, jejž pro Volkswagen Financial Services provedla výzkumná agentura Ipsos.

Ne nadarmo se říká, že Češi jsou národem motoristů. 72 % Čechů na letošní zimní dovolenou vyrazí za volantem automobilu. Až daleko za nimi pak najdeme ostatní dopravní prostředky jako vlak (11 %), letadlo (5 %) či autobus (4 %). V drtivé většině se jedná o auto vlastní, minimum motoristů (3 %) si pak vůz půjčí od rodiny nebo známých. Role stále populárnějšího carsharingu se však v případě zimních dovolených ukazuje jako zanedbatelná – v letošní sezóně jej plánuje využít asi půl procenta dotázaných. Zajímavé také je, že u mladých dříve populární autostop se ve výsledcích neobjevil ani jednou.

Svoboda, již vlastní automobil přináší, jde však ruku v ruce i s nutností o svůj vůz adekvátně pečovat. Pouhá výměna letních pneumatik za zimní zdaleka nestačí. Před každou dlouhou cestou je tak namístě provedení alespoň základní prohlídky. Evergreenem nejen českých motoristů je nepravidelné nebo nedostatečné doplňování provozních kapalin, popřípadě chybějící revize brzdové soustavy. Mnoho motoristů také vyjíždí, aniž by měli dostatek nemrznoucí směsi v ostřikovačích skel. Taková cesta je pak skutečným hazardem.

Jeden ze způsobů, jak se zbavit starostí spojených s pravidelným servisem vozidla, představují tzv. servisní balíčky. Ty Volkswagen Financial Services nabízí jako formu předplaceného servisu a jejich sjednání je možné jak při podpisu smlouvy, tak i dodatečně. „Servisní balíčky kryjí všechny servisní úkony předepsané výrobcem vozu, a to jak náhradní díly, tak i práci automechaniků. Ve vyšší variantě se pak odborníci postarají mimo jiné také o výměnu brzdových destiček a kotoučů, baterie, stěračů, rozvodového řemenu či dokonce o profesionální desinfekci vozu. Cena balíčku je navíc fixní, nemá na ni vliv inflace ani případné zdražení náhradních dílů,“ vysvětluje Vratislav Strašil, jednatel Volkswagen Financial Services.

Dvakrát měř, jednou řež

Při stovkách až tisících najetých kilometrů v řádu několika dní se může podcenění preventivní prohlídky vymstít. Ne všude ve světě je navíc servisní péče snadno dostupná. „Vzhledem k epidemickým opatřením není překvapením, že 9 z 10 Čechů letošní zimní dovolenou stráví na území ČR. Pokud přece jen vyjedou za hranici, nejčastěji zamíří do Rakouska, Německa a na Slovensko. Ve střední Evropě nebude nalezení servisu s největší pravděpodobností problém, nenadálá oprava se ale může nepěkně prodražit,“ doplňuje Vratislav Strašil.

Dobrou zprávou je, že alespoň nějakou péči svému autu před odjezdem na dovolenou věnuje 90 % Čechů, každý třetí z nich ji dokonce přenechává odborníkům. Ti zbylí si pak vystačí s vlastníma rukama či případně využijí pomoci rodiny a známých.

Štěstí přeje připraveným

Prohlídky jsou jedna věc, o něco horší je pak situace ohledně doprovodných služeb. Navzdory tomu, že v nich Češi vidí smysl, vůle sjednat si je pokulhává. Například havarijní pojištění pokládá za nezbytné rovná polovina respondentů, sjednané ho ale má pouze 37 % z nich. Podobná je situace i v případě pojištění auta do zahraničí nebo právní asistence na cestách. Potěšující je nicméně fakt, že všechny služby do jedné považuje za zbytečné jen pětina českých řidičů. Pojištění a další doprovodné finanční produkty však nadále zůstávají tím nejlepším řešením, jak si v případě nenadálé situace ušetřit nejednu starost. „V případě operativního leasingu jsou tyto služby navíc součástí jedné měsíční splátky. Klienta tak nepřekvapí případné nenadálé výdaje, které mohou při provozu auta vyvstat, což v dnešní nejisté době uvítá nejeden z nás,“ uzavírá Vratislav Strašil.

 

  g+   sdílet