Řidiči mohou pomocí jednoduchého triku až zdvojnásobit bezpečnou životnost svých pneumatik

  g+   sdílet  

Studie uskutečněná na zadání společnosti Nokian Tyres ukazuje, že počet opotřebených pneumatik na silnicích je znepokojivě vysoký. Řidiči obvykle kupují nové pneumatiky až tehdy, když má dezén výrazně sníženou hloubku a bezpečnostní vlastnosti pneumatiky se znatelně zhoršují. Podle odborníka ale platí, že právě bezpečnost by měla být vždy klíčovou prioritou. Prémiové pneumatiky zajišťují jak bezpečnost, tak dlouhou životnost.

Drivers_tires+life_winter_Mika+H_18

Drivers_tires+life_winter_10

 

Pro řidiče nakupující nové pneumatiky je jejich nejdůležitější vlastností bezpečnost. Dalšími důležitými vlastnostmi jsou odolnost, nízká spotřeba paliva, nízká hlučnost a nízká cena. Tyto údaje vyplynuly z průzkumu zadaného společností Nokian Tyres (YouGov, březen 2021). Studie byla uskutečněna v Německu, severní Itálii, Rusku, Švédsku a Finsku. V každé zemi odpovídalo 1000 řidičů osobních vozidel, kteří nakupují pneumatiky.

Drivers_tires+life_winter_04

Studie prokázala, že více než jeden řidič ze čtyř si koupí nové zimní pneumatiky až poté, co jejich hloubka dosáhne zákonem stanoveného limitu. Kromě toho téměř čtvrtina respondentů uvedla, že nové pneumatiky nakupuje až tehdy, když zjistí, že se snížily bezpečnostní vlastnosti pneumatik. Tato čísla nezahrnují řidiče, kteří používají celoroční pneumatiky.

Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ze společnosti Nokian Tyres, je těmito výsledky mírně znepokojen.

„Nikdy byste neměli svoje pneumatiky nechat kompletně opotřebovat. Rozumným limitem pro výměnu vašich pneumatik je zbývající hloubka běhounu 4 milimetry. Jakmile hloubka běhounu klesne pod 4 milimetry, vlastnosti pneumatiky se citelně zhorší, zejména pokud jde o její odolnost vůči aquaplaningu. Velmi malá hloubka běhounu také zvyšuje riziko průpichu nebo průrazu pneumatiky.“

Drivers_tires+life_winter_16

Cena pneumatiky se také promítá do její životnosti

Kupující by měli zvážit celkovou životnost pneumatiky: cena se vždy částečně odvíjí od materiálů použitých při výrobě. Prémiové pneumatiky mají lepší, odolnější směs pryže a kovové prvky než jejich levnější alternativy. Například pneumatiky Nokian Tyres pro SUV vozy a užitková vozidla obsahují aramidové vlákno, které zpevňuje bočnice. Jedná se o velice pevné vlákno, které se používá například u neprůstřelných vest.

„Odolnost vůči opotřebení by však neměla být jediným rozhodujícím faktorem pro váš výběr. Důležitá je především bezpečnost, která vychází z dobré přilnavosti na mokrém povrchu a odolnosti vůči aquaplaningu,“ říká Matti Morri.

„Řidiči mohou prodloužit bezpečnou životnost svých pneumatik tím, že vymění jejich pozici z přední nápravy na zadní a naopak. Díky tomu se pneumatiky opotřebují rovnoměrně. Změna pozice pneumatik bohužel není vůbec běžnou záležitostí, přestože může dokonce až zdvojnásobit kilometrový výkon, který můžete získat ze své sady pneumatik,“ vysvětluje.

Životnost pneumatiky může prodloužit také jejich správné skladování. Nejlepším místem pro skladování vašich pneumatik je chladné a suché místo chráněné před slunečním zářením. To je velice důležité, protože průzkum společnosti Nokian Tyres ukazuje, že více než 75 % řidičů skladuje své pneumatiky doma. 21 % respondentů využívá službu pneu hotelu – to je běžnější ve Švédsku, Německu a Itálii a dále pak ve Finsku a Rusku.

Drivers_tires+life_winter_08

Práce na ekologicky šetrných materiálech

Odolné pneumatiky jsou ekonomickou volbou pro spotřebitele a nejlepší volbou pro životní prostředí. Průzkum společnosti Nokian Tyres zjišťoval také názory řidičů na ekologická témata. Mladší řidiči považovali za důležité snížit emise CO2 z výroby pneumatik. Starší řidiči měli obavy například z uvolňování mikroplastů a spotřeby paliva. Vyskytly se rovněž určité rozdíly v názorech jednotlivých pohlaví: ženy se více zajímaly o emise CO2 a udržitelnou výrobu surovin než muži. Muži naopak věnovali větší pozornost například spotřebě paliva a vnějšímu hluku odvalování.

Nokian Tyres je průkopníkem v oblasti udržitelnosti a Harri Myllymaa, senior manažer výzkumu a vývoje, pracuje na tomto poli již od počátku 21. století.

„Spotřebitelé často přistupují k udržitelnosti z hlediska spotřeby paliva, opotřebení pneumatik nebo recyklace. Současný výzkum společnosti Nokian Tyres se čím dále více zaměřuje na hledání biologických a recyklovatelných surovin. Dosáhli jsme už významných úspěchů ve výrobě bezpečnějších pneumatik, snížení spotřeby paliva a zvýšení odolnosti vůči opotřebení. Kromě těchto oblastí zájmu můžeme uplatnit i další přístupy k udržitelnosti,“ uvádí H. Myllymaa.

Drivers_tires+life_winter_01

Drivers_tires+life_winter_03

Takto se řidiči starají o své zimní pneumatiky

  • 57,8 % pravidelně kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách
  • 56,1 % sleduje hloubku běhounu
  • 47,6 % zohledňuje stáří svých pneumatik
  • 28 % mění pozici svých pneumatik
  • 24,6 % odstraňuje kamínky uvízlé v drážkách
  • 20,8% zvyšuje tlak vzduchu v pneumatikách, když se zvýší jejich zatížení

Takto se řidiči starají o své celoroční pneumatiky

  • 58,4 % pravidelně kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách
  • 47,5 % sleduje hloubku běhounu
  • 43,5 % zohledňuje stáří svých pneumatik
  • 25,4 % mění pozici svých pneumatik
  • 20 % odstraňuje kamínky uvízlé v drážkách
  • 18,6 % zvyšuje tlak vzduchu v pneumatikách, když se zvýší jejich zatížení

Přečtěte si více:

Testování v extrémních podmínkách

Záruky Nokian Tyres

 

 

  g+   sdílet