Ford vyvíjí automobil, který se automaticky vyhne překážce na silnici

  g+   sdílet  

ford

Společnost Ford Motor Company představila prototyp vozu vybaveného technologií autonomního řízení a brzdění pro odvrácení kolize s překážkou v jízdním pruhu; systém dokáže předejít srážce se stojícím či pomalu jedoucím vozidlem, ale i s chodcem.

Pokud systém zaznamená v jízdním pruhu pomalu se pohybující nebo stacionární objekt, upozorní na to řidiče. V případě, že řidič nezačne brzdit nebo zatáčet, aby se překážce vyhnul, systém provede vyhýbací manévr autonomně. Ford poprvé předvedl novou technologii zástupcům médií ve svém zkušebním areálu u belgického Lommelu.

Existuje řada situací, kdy by tato technologie mohla pomoci nejen řidiči, v jehož voze se nachází, ale také okolním účastníkům silničního provozu – například při náhlém vzniku kolony na dálnici. Výzkumný projekt je příslibem bezpečnější budoucnosti, v níž bude možné výrazně zmenšit riziko některých typů dopravních nehod.

Technologie autonomního objetí překážky

- snímá silnici před vozem prostřednictvím tří radarů, ultrazvukových senzorů a kamery. Pokud zaznamená pomalu jedoucí či stojící objekt, upozorní řidiče nejprve vizuálním a poté i zvukovým výstražným znamením. V případě, že řidič nezareaguje, začne systém automaticky brzdit, vyhledá volný prostor z obou stran překážky a převezme kontrolu nad řízením, aby provedl vyhýbací manévr. Technologie byla testována v rychlostech přes 60 km/h. Údaje z výzkumu prozrazují, že méně než třetina řidičů, kteří někdy narazili zezadu do jiného vozidla, se před nehodou pokusila změnit směr jízdy.

Ford v Lommelu představil rovněž novou koncepční studii Ford S-MAX Conceptse systémem Pre-Collision Assist, který rozpoznává chodce a v případě bezprostředně hrozící srážky začne automaticky brzdit.

Již dnes ale Ford vyrábí a prodává automobily s vyspělými systémy aktivní bezpečnosti.

Systém Active City Stop snímá padesátkrát za sekundu obraz situace před vozem a v případě nutnosti začne automaticky brzdit. V rychlostech do 15 km/h dokáže nehodě zcela zabránit, do 30 km/h výrazně zmírní její následky. Systém udržování v jízdním pruhu sleduje prostřednictvím kamery polohu vozu vůči vodorovnému dopravnímu značení, a pokud zaznamená, že se vůz začíná vychylovat ze směru, jemně zasáhne do řízení. Obě tyto technologie jsou v různých modelech k dispozici i na českém trhu.

InteractIVe (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles)

- je evropský výzkumný projekt vedený výzkumným střediskem Ford z německých Cách. Zahájen byl v roce 2010 a účastní se ho 29 partnerů. Konsorcium vedené Fordem sestává ze sedmi výrobců automobilů, šesti dodavatelů, čtrnácti výzkumných institucí a tří dalších podílníků.

Zdroj: Periskop.cz

  g+   sdílet