Starý kus nábytku, hromada nepadnoucího oblečení, nevyužívané nářadí nebo knížky, na které se jen práší. Přesně takových věcí se lidé zbavují a jedním z nejpopulárnějších nástrojů pro rychlý online prodej se stala platforma Facebook Marketplace. Není divu – je zdarma a nabízí intuitivní použití, které je propojené se sociální sítí Facebook. Možnost prohlížet si profily prodejců či kupujících nám může přinášet větší pocit jistoty a bezpečí. Bohužel se často může jednat jen o falešný pocit, za kterým se skrývají čím dál rafinovanější podvody jak prodávajících, tak kupujících.
Na online platformě Facebook Marketplace každý měsíc prodává a nakupuje více než miliarda uživatelů, což vytváří prostor pro nejrůznější podvody. I přes přesvědčivost některých podvodníků lze pozorovat některé varovné znaky, které mohou napomoci k odhalení těchto podvodů.
Podvodníci mohou podvést i prodejce
Podvodníci už zdaleka nebývají jen na straně prodávajícího. V poslední době se hromadí případy, kdy se podvodníci vydávají za kupující. Za předstíraným zájmem o koupi zboží se však typicky skrývá snaha vytáhnout z nic netušících prodávajících citlivé či platební údaje. Finta spočívá v jejich požadavku na platbu. Podvodník skrývající se za kupujícím tak navrhne provést platbu přes službu nějakého dopravního přepravce, např. s názvem „zabezpečená transakce“. Obdobně může žádat o zaplacení dodatečného pojištění. Problém je, že se jedná pouze o službu fiktivní. Podvodník pod záminkou takové platby vyzve prodávajícího, aby klikl na zaslaný online odkaz na internetovou stránku, která důvěryhodně vizuálně napodobuje stránky přepravní společnosti. Pro rozkliknutí takového odkazu prodávajícího čeká formulář k registraci platební karty pro převod částky a vyplnění adresy. Vy, jako prodávající, můžete mít radost, že se obchod tak rychle povedl. Cílem podvodníka je ale jediné – ukrást pomocí tohoto odkazu bankovní či jiné citlivé informace prodávajícího.
Podezřelý odkaz? Neklikat!
„Pokud vám kupující či prodávající zasílá odkaz na provedení platby, vždy pečlivě zvažte, zda se nejedná o podezřelé chování,” uvedla ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Napovědět může lámaná čeština se spoustu gramatických či stylistických chyb, které poukazují na strojový překlad. Nejlepší obranou je podezřelou komunikaci, kdy jste vyzváni k platbě přes odkaz, mazat, případně nahlásit či blokovat.
Platba přes dopravní společnosti?
Nejčastěji se u tohoto typu podvodů objevuje odkaz na stránky napodobující stránky dopravní společnosti GLS. Společnost GLS však neposkytuje třetím stranám službu zprostředkovávající platbu předem. A v zásadě nejedná se svými klienty přes online platformy typu Facebook nebo Bazos.cz, ale komunikuje výhradně z internetové domény www.gls-group.com a www.gls-czech.com. Pokud tak narazíte na URL adresy např. ve formě pozměněného tvaru URL adresy: gls-group-eu.site nebo gls-group-eu.sec-orders.site, jedná se o falešnou stránku. „I v případě, že narazíte na možnost zprostředkování platby dopravcem, je pravidlem, že příjemce nehradí nic předem, a platí se až v okamžiku doručení přímo kurýrovi platební kartou či hotově. Nikdy není od věci společnost, která má tuto platbu zprostředkovat, telefonicky kontaktovat a ověřit tak důvěryhodnost služby,” radí Eduarda Hekšová.
Proklepněte si facebookový profil
Před nákupem či prodejem na Facebook Marketplace doporučujeme pečlivé prohlédnutí profilu prodávajícího či kupujícího. Typicky někteří podvodníci zakládají falešné účty, tak aby lidi přiměli k nákupu falešných či neexistujících položek, kdy při prodeji mizí i s penězi. Jedním z varovných signálů tak může být stáří facebookového účtu. Pokud se jedná o účet, který má dohledatelnou historii jen několik měsíců zpátky, buďte obezřetní. V prevenci před podvodem může pomoci také vyhledání jména kupujícího ve vyhledávači. Užitečná může být také kontrola fotografií na profilu. Podvodníci dost často profilové fotografií zcizí jiným osobám. Stačí jednoduše fotografii z profilu stáhnout či si udělat snímek obrazovky, a poté vyhledat fotografii ve vyhledávači, který vyhledává pomocí obrázků.
Odhalili jste podvodníka? Co teď?
Pokud jste poznali, že máte co do činění s podvodníkem, doporučujeme jeho účet nahlásit Facebooku a následně si jej zablokovat. Mimoto doporučujeme upozornit na podvod své přátelé a blízké. „Pokud byl podvodník tak přesvědčivý, že jste jeho praktiky odhalili až po zaplacení, doporučujeme kontaktovat vaši banku, která vám může pomoci situaci vyřešit v rámci tzv. chargebacku,” uzavírá ředitelka dTestu, podle které se to v online světě rafinovanými podvodníky jen hemží a naletět může kdokoliv. Nezbývá tedy nic jiného, než být více obezřetní
Zdroj: dTest