Jaký tedy je nejlepší crash test?

  g+   sdílet  

V předchozí části jsme se podívali na testování bezpečnosti prostřednictvím obvyklých testů sdružení EuroNCAP. Tedy klasický čelní náraz, boční náraz v pravém úhlu a boční náraz na ocelový sloup. Více zde.

Z uvedených testů je samozřejmě možné získat základní informaci o daném voze. Podle pesimistů ale spíš o jeho výrobci a konstruktérech. Zda si dokázali nastudovat pravidla standardních testů a prvků za které lze získat bodové hodnocení. A možné to je. Alespoň soudě podle výsledků jakýchkoli méně obvyklých testů. Jaké to jsou? Pojďme si představit dva z nich, které v poslední době oprášily a začaly používat organizace IIHS a NHTSA.

Prvním je test, který jsme tu v poslední době několikrát představovali prostřednictvím jeho výsledků z posledních sérií testování. Jde o čelní náraz s plochou nárazu 20% šířky vozu. Výsledky jednotlivých modelů aut najdete zde a zde. Jak je z výsledků patrné jde o velmi důležitý doplňující test, který dává velmi dobrou představu o skutečné tuhosti skeletu daného automobilu, kvalitě jeho deformačních zón a dalších zásadních faktorech. například schopnosti odvádět sílu nárazu mimo prostor pro posádku. Pokud tedy budete zkoumat své budoucí auto, určitě zkuste tento test najít. Zde například Honda Accord.

Druhým a rovněž velmi zajímavým způsobem je náraz jiného vozu do testovaného šikmo zepředu. Tento test rovněž představuje velmi častý druh dopravní nehody. Přesné provedení testu pak spočívá v nárazu vozíku simulujícího druhý vůz a to pod úhlem 7 stupňů. Zásah je rovněž veden na 20% šířky vozidla a hmotnost vozíku představujícího auto je 2486 kilogramů. Ještě zajímavější je rychlost, která v okamžiku nárazu činí 90,12 kilometrů v hodině. Výsledky jsou pro konstrukci většiny automobilů obvykle zničující. Až na několik výjimek. Jednou takovou je třeba úspěšný hrdina předchozího testu Volvo S60. V následujícím videu se můžete podívat na následky pro miniautomobil Fiat 500. Jeho výsledek mimochodem není zase až tak špatný jak vypadá na první pohled. Hned v dalším videu jej toiž můžete porovnat s velkým pick-upem Dodge Ram, který byl podroben stejnému testu. A pro srovnání i Volvo S60.

Jak je vidět, pokud výrobce na bezpečnost opravdu dbá, pak jeho automobil odolává dobře v téměř jakémkoli testování. Špatnou zprávou je skutečnost, že takových výrobců patrně mnoho není.

Jako poslední lze do sbírky testů zařadit ještě nepříliš často prováděný náraz do zadní části vozu. I takové informace ale lze občas najít a pro bezpečnost v reálném provozu je i taková zkouška velmi důležitá. Nyní se můžete na jednu takovou podívat a s trochou nostalgie i vzpomenout na jednoho z průkopníků opravdu bezpečných aut. Náraz proveden v rychlosti 47km/h. Hmotnost narážejícího vozíku 1797 kg. Cílem testu je nejen ověření bezpečnosti posádky, ale také třeba těsnosti palivové soustavy. Saab v akci.

 

  g+   sdílet